1. Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Mai mult.

Conceptia de Atitudine si Actiune a POLITIEI RUTIERE

Discuție în 'Contraventii' creată de birou-avocatura.com, 10 Mar 2011.

Stare subiect:
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
  1. birou-avocatura.com Banned

    Înscris:
    2 Apr 2009
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    Audi
    CONCEPTIA DE ATITUDINE SI ACTIUNE
    A POLITIEI RUTIERE IN CONTEXTUL STRATEGIEI
    DE MODERNIZARE A POLITIEI ROMANE
    IN VEDEREA ADERARII LA UNIUNEA EUROPEANA

    Conceptia de atitudine si actiune a politiei rutiere in contextul strategiei de modernizare a Politiei Romane in vederea aderarii la Uniunea Europeana , apare sub forma unor reguli clare care stabilesc modul de actiune a politistilor rutieri in vederea ridicarii nivelului de randament cat si pentru apropierea fata de comunitate.
    Aceste reguli nu reprezinta nicidecum un element de noutate ele regasindu-se deja in mai multe dispozitii interne care privesc modul de actiune al politistilor rutieri.
    Noutatea rezulta din cristalizarea acestora intr-un singur document , din modul de prezentarea de catre masse-media si de impactul pe care l-a avut in societate.
    Documentul vine in sprijinul garantarii drepturilor, intereselor , a unui tratament corect atat pentru participantii la trafic cat si pentru politistii rutieri.
    In sensul unei informari clare si pentru evitarea unor eventuale neantelegeri legate de modul de actiune al politistilor rutieri va selectam din continutul acestui document.
    Politistul rutier este un functionar public in slujba cetateanului si urmareste, in permanenta, protejarea vietii si integritatii corporale si a celorlalte drepturi si interese legitime ale cetatenilor , manifestand respect si solicitudine fata de cetateni, sanctionand cu fermitate dar si in mod gradual abaterile de la normele rutiere.
    In indeplinirea atributiunilor de serviciu acesta va actiona la vedere creand in randul cetatenilor sentimentul de omniprezenta a politiei si, prin aceasta, pe cel de siguranta civica. Obligatia de a actiona la vedere rezulta din faptul ca prezenta unui politist rutier in strada are menirea de a preveni comiterea abaterilor de la normele rutiere si astfel a evenimentelor nedorite.
    In indeplinirea atributiunilor de serviciu politistul rutier este echipat, in mod corect, cu tinuta de serviciu in functie de anotimp avand, de asemenea aplicat la vedere insigna.
    In relatiile cu cetatenii este obligat sa se comporte civilizat , sa dea explicatiile necesare cu privire la motivul interventiei , la fapta incalcata, sa fie coerent, ferm si sa nu raspunda la provocari.
    Nu este de omis faptul ca prin legislatia in vigoare poitistul este protejat fata de orice manifestari care aduc atingere autoritatii (insulta,calomnia,amenintarea, lovirea, vatamarea etc. ) si ca atare, va lua masurile necesare fata de cei care se manifesta in aceasta maniera. Fapta constituie infractiunea de “ultraj” prev. de art. 239 C.Pen. si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 15 ani.
    In cazul activitatii de dirijare, supraveghere si control a circulatiei politistul rutier va folosi in mod exclusiv semnalele regulamentare si fluierul . Comunica in permanent cu participantii la trafic manifestand solicitudine si acordand asistenta personelor in dificultate iar daca este necesar va solicita sprijinul celorlalti membri ai dispozitivului.
    In cadrul activitatilor de patrulare viteza de circulatie a autoturismului de serviciu nu depaseste de 40 de km/h. Aceasta poate fi depasita in cazuri cum ar fi de ex: necesitatea urmaririi , opririi unui vehicul al carui conducator auto a comis o fapta, observata direct de agentul constatator sau in legatura cu care exista indicii sau date ca s-a comis o contraventie sau o infractiune.
    Datele pot fi obtinute in urma observatiei directe a politisului rutier, cu ajutorul mijloacelor omologate, sau in urma unor informatii primite.
    Pe timpul deplasarii cu autoturismul de serviciu membrii echipajului sunt obligati sa nu incalce regulile de circulatie decat mod exceptional cand indeplinirea indatoririlor de serviciu o impune.

    Pentru a evita confunzii in randul participantilor la trafic si pentru conformarea acestora semnalelor politistilor rutieri , dorim sa aducem la cunostinta tuturor modul de actiune in vederea opririi autovehiculelor.

    Astfel, in vederea opririi autovehiculelor, politistul rutier trebuie :
    -sa aleaga un loc adecvat astfel incat sa permita pozitionarea vehiculelor in afara partii carosabile, in parcari ori alte spatii in care nu se stanjeneste circulatia. Pe timpul noptii aceste locuri trebuiesc sa fie de regula, iluminate, evitandu-se pe cat posibil, oprirea in locuri unde aceasta manevra este interzisa prin lege;
    -sa efectueze semnalul de oprire regulamentar cu bratul pe timp de zi, iar pe timp de noapte, cu bastonul iluminat sau reflectorizant, iar in lipsa acestuia prin balansarea in plan vertical a unui dispozitiv cu lumina de culoare rosie. In ambele situatii poate folosi si fluierul din dotare;
    -sa se posteze in banda de circulatie a vehiculului ce urmeaza a fi oprit, fara a depasi insa axul longitudinal al drumului, iar noaptea cat mai aproape de acostamentul acestuia, in momentul executarii semnalului de oprire. Aceste pozitii ii vor asigura protectia si vor permite conducatorului auto sa observe din timp semnalul si sa opreasca in conditii de siguranta;
    -la deplasarea pe motocicleta, sa efectueze semnalul de oprire prin balansarea in plan vertical a bratului drept in timp ce se deplaseaza paralel cu autovehicululul care urmeaza a fi oprit;
    In cazul cand vehiculul ce urmeaza a fi oprit circula in aceeasi directie, echipajul trebuie sa puna in functiune semnalele luminoase de culoare rosie si albastra si pe cele sonore, dupa care, de regula, va circula in spatele autovehiculului vizat pana cand conducatorul acestuia se conformeaza semnalelor si opreste.
    Oprirea se poate face si prin punerea in functiune a dispozitivului cu mesaje
    variabile, care va fi setat pe pozitia ‘’Stop, Politia’’, sau cu bratul sau chiar al dispozitivului de amplificare a vocii.
    Atunci cand autovehiculul ce urmeaza a fi oprit circula din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul Politiei, pe fereastra din stanga, prin balansarea in plan vertical a bratului ori a bastonului reflectorizant.
    Conform art. 89 lit. G din O.U.G. 195/2002 , neoprirea la semnalul regulamnetar al politistului, in vederea sustragerii de la control constituie contraventie si atrage dupa sine retinerea permisului de conducere in vederea suspendarii dreptului de a conduce autovehicule pe o durata de 90 de zile.
    Dupa oprirea autovehiculului politistul rutier se va deplasa in dreptul conducatorului auto iar dupa ce va saluta, se va prezenta si va solicita prezentarea documentelor pentru control dupa care va prezenta si motivul pentru care s-a procedat la oprire.
    Pentru intocmirea documentelor de aplicare a sanctiunii, politistul rutier va lua loc in autoturismul de serviciu iar contravenientul va ramane in autovehiculul personal. Nu este permisa asteptarea acestuia in picioare langa autoturismul de serviciu.
    Solicitam intelegere din partea participantilor la trafic in vederea respectarii celor prezentate mai sus, intrucat politistului rutier nu ii este permis:
    -sa solicite contravenientului sa astepte in picioare langa autoturismul de serviciu.
    -sa cedeze insistentelor acestuia si sa vorbeasca la telefonul mobil.
    Explicatiile necesare vor fi furnizate dupa intocmirea documentatiei. Pentru aceasta politistul rutier se va deplasa la autovehiculul contravenientului unde ii va aduce la cunostinta cele consemnate si va nota obiectiunile .
    Atragem atentia asupra faptului ca semnarea procesului verbal de contraventie nu reprezinta recunoasterea faptei comise ci doar atesta aducerea la cunostinta si primirea copiei procesului verbal. Pana la primirea copiei procesului verbal va aflati in imposibilitate de a contesta sanctiunea aplicata iar acest aspect va poate afecta in mod negativ interesele.

    Controlul de rutina asupra traficului rutier.

    Oprirea autovehiculelor pentru control se face numai atunci cand, prin observare directa ori cu mijloacele tehnice certificate, se constata incalcarea regulilor de circulatie, precum si atunci cand exista date si informatii ca s-au comis infractiuni sau contraventii, ca autovehiculele vizate transporta bunuri, valori provenite din savarsirea unor fapte ilicite ori persoane urmarite conform legii ori cand se executa actiuni tematice, punctuale, unde oprirea tuturor autovehiculelor care fac parte dintr-o anumita categorie este necesara.
    Nu este necesar constatarea doar a unor anumite tipuri de contraventii pentru a se opriri autovehiculul. Este suficient de ex: rerespectarea regulilor privind portul centurii de siguranta, folosirea telefonului mobil, nefunctionarea luminilor, existenta avariilor, aspectul necorespunzator al autovehiculului. Cu alte cuvinte, portul centurii de siguranta reduce printre altele si din posibilitatea de a fi oprit de un agent de politie rutiera.
    Actiunile tematice se organizeaza cand, in urma analizei situatiei operative, se constata faptul ca aceasta evoleaza negativ avand la baza anumite tipuri de abateri, cum ar fi: consumul de bauturi alcoolice, indisciplina pietonala, nerespectarea regulilor de prioritate la vehicule, pietoni, CFR, nerespectarea timpilor de odihna, nerespectarea regulilor privind folosirea centurii de siguranta sau a telefonului mobil, etc.
    In cadrul acestor actiuni vor fi oprite toate autovehiculele care fac parte dintr-o anumita categorie , aceasta si in masura posibilitatilor oferite de intensitatea traficului si numarul de agenti constatatori .
    Echipamentul video de supraveghere a traficului si masurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor
    Autovehiculul pe care este montat sistemul, va fi folosit atat ziua cat si noaptea, din mers sau in stationare, de catre operatori atestati.
    Activitatea se va desfasura zilnic pe 2-3 schimburi, pe drumurile unde s-au produs accidente , in baza unui grafic lunar care va fi modificat in functie de evolutia situatiei operative. De exemplu pe DE 583, pe sectorul Iasi-Tg. Frumos veti intilni des aparate radar datorita riscului ridicat de producere a accidentelor rutere.
    In timpul supravegherei traficului, operatorul
    -pozitioneaza autovehiculul in afara partii carosabile, fara a incalca regulile de circulatie si pentru a asigura desfasurarea unui trafic fluent;
    -la stabilirea vitezei ce constituie contraventie se tine cont de toleranta de 10 km/h, avand in vedere viteza maxima admisa pe sectorul de drum respectiv si categoria din care face parte autovehiculul;
    -ia masuri de sanctionare impotriva tuturor abaterilor filmate prin procedura intocmirii procesului verbal de contraventie in lipsa conducatorului auto;
    De retinut: nu este necesar ca autoturismul pe care este montat aparatul de masurare a vitezei sa fie inscriptionat. De asemenea nu este necesar sa fie pozitionat intro anumita maniera in conditiile in care se respecta regulile de circulatie.
    Constatarea contraventiei de conducere a unui vehicul sub influenta bauturilor alcoolice:
    Constatarea contraventiei de conducere a unui autovehicul sub influenta bauturilor alcoolice se va face numai prin intermediul mijloacelor tehnice certificate cum ar fi etilotestele sau fiola .
    Agentul constatator va proceda la testarea participantilor la trafic ori de cate ori considera necesar si oportun si, obligatoriu daca emana vapori de alcool in aerul expirat, au fost implicati intr-un eveniment rutier sau au un comportament nefiresc ce se apreciaza ca ar putea fi determinat de consumul de bauturi alcoolice;
    Dupa utilizarea etilotestului, daca valoarea indicata este cuprinsa intre 0,11-0,40 mg/l (inclusiv), va proceda la intocmirea procesului verbal de contraventie.
    Daca valoarea indicata este peste 0,40 insoteste la cea mai apropiate unitate medicala subiectul in vederea recoltarii probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei.
    Atentie: consumarea a 500 ml bere alcoolizata este depistata de etilotest iar valoarea depaseste cu mult valoarea 0,11.
    Pentru testarea cu fiola alcoolscop politistul rutier, va proceda in prezenta
    subiectului la desigilarea ambelor capete ale fiolei prezentand reactivul sub aspectul culorii. La fiola se ataseaza apoi balonul la un capat iar la celalalt capat mustiucul prin care se sufla . Subiectul va sufla prin fiola pana ce balonul se umfla. Schimbarea culorii reactivului , din galben in verde , indica prezenta vaporilor de alcool in aerul expirat.
    Daca reactivul isi schimba culoarea in proportie mai mare de 40% , subiectul va fi condus la o unitate sanitara in vederea recoltarii probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei.
    Refuzul recoltarii de probe biologice pentru stabilirea alcoolemiei constituie infractiune , se pedepseste conform art. 79 din O.U.G. 195/2002 si atrage pe langa sanctiunea penala si anularea permisului de conducere.​

    *In masura in care considerati utile informatiile din actul Politiei Rutiere, as ruga un moderator sa faca Sticky prezentul thread.
     
    Ultima editare de un moderator: 9 Mai 2012
Stare subiect:
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

Distribuie pagina asta