despre frana de motor-utilizare in mod corect

Discuție în 'Motoare si transmisii' creată de cristi_61, 30 Ian 2009.

  1. cristi_61

    cristi_61 3rd Gear Member

    Înscris:
    5 Iul 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4 Avant, 131hp, 6 gang,bose sound
    va salut

    vin cu o mare rugaminte la cei mai soferi ca mine, si anume sa inteleg mai multe despre frana de motor. am asa habar despre frana de motor, dar nu sunt expert in asa ceva.
    si anume:
    1. cum se foloseste corect frana de motor
    2. de la ce viteza se poate utiliza (in modul cat mai util) sau nu conteaza?
    3. nu se poate intampla ceva cu motorul datorita turatiei prea mare la care ajunge masina, in momentul retrogradarii treptei de viteza?

    si cam atat :thumbs-up:
    sau daca mi-a scapat ceva ce trebuia sa mai stiu despre frana de motor v-as ruga sa spuneti.
    multumesc :readit::salute:
     
  2. taz

    taz Banned

    Înscris:
    16 Aug 2008
    Locație:
    Sadr al Yusufiyah
    Masina:
    Audi A4 B6 S-line 2.5 V6 TDI quattro, fost -132 KW 180 CP actualmente 151 KW 205 CP
    pai, la punctul 1 ai raspuns prin intrebarea 3
    prin retrogradare se efectueaza frana de motor
    2 - la aproape orice viteza o poti folosi insa nu de la 220 sa dai a 5 a in cazul in care ai 6 trepte ca arunci motorul de sub capota.
    3 - la asta vreau si eu un raspuns concret, dar eu nu cred ca i se poate intampla ceva motorului atat timp cat nu retrogradezi ridicand piciorul brusc de pe ambreaj atunci cand treci intr-o treapta inferioara...
    daca ne gandim, nu doar motorul ar fi afectat ci si planetarele!
     
  3. cristi_61

    cristi_61 3rd Gear Member

    Înscris:
    5 Iul 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4 Avant, 131hp, 6 gang,bose sound
    măi , deci principiul de functionare al franei do motor il stiu
    dar vreau sa o lamuresc , sa am ceva clar :hi:
    adica ceva de genu la punctul 1: se ia piciorul brusc de pe ambreiaj, sau am mai auzit ca se accelereaza un pic inainte de retrogradarea treptei de viteza ...etc etc .
    orce raspuns este bine venit. multumesc
     
  4. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Frana de motor se realizeaza prin retrogradarea unei trepte asa cum spuneai si tu,iar asta o faci in momentul in care esti intr-o treapta de viteza la turatie normala pentru acea treapta(nu mergi intr-o treapta subturat si dai inferioara ca nu dai nici pic de frana de motor).Nu stiu daca se poate intampla ceva cu motorul si cat de solicitat este el sau planetarele,dar teoretic cand retrogradezi nu dai drumu brusc la ambreiaj si asa poti controla turatia motorului din pedala,fara sa il expui la turatii ridicate(plus de asta poti folosi frana de motor combinata cu cea de picior,metoda foarte eficienta si asa nu mai este mare pericol de supraturare).Pe langa ca te ajuta iarna foarte mult sa incetinesti in conditii de siguranta pe zapada si gheata,frana de motor te ajuta si vara si are si efect benefic asupra consumului(m-am contrazis pe treaba asta 2 ore cu un sofer profesionist care imi spunea ca masina consuma mult daca ii dai frana de motor,pentru ca se tureaza motorul,cand defapt in frana de motor ai consum 0 sau aproape de 0).Eu folosesc frana de motor foarte des,mai ales in afara orasului pentru ca te ajuta sa reduci viteza inainte de curbe atat cat este necesar,iar la iesirea din curba ai o turatie a motorului care iti permite sa accelerezi puternic.
     
  5. taz

    taz Banned

    Înscris:
    16 Aug 2008
    Locație:
    Sadr al Yusufiyah
    Masina:
    Audi A4 B6 S-line 2.5 V6 TDI quattro, fost -132 KW 180 CP actualmente 151 KW 205 CP
    eu o folosesc constant
    cred de fapt ca este un gest refelx, retrogradez in timp ce franez...
    rar mi se intampla sa folosesc doar frana si parca e ciudat...franeaza ciudat...nu mai e acea siguranta...
    cu frana de motor o ¨ingenunchezi¨imediat in apropae orice conditii, mai ales pe a mea care e quattro.
    cat despre treaba cu consumul...ai dreptate...
    mai mult de atat, mi s-a spus mie candva de catre un mecanic (nush cat e de adevarat) ca se curata si injectoarele cand faci frana de motor, prin ele trecand doar aer nu si motorina respectiv benzina...
     
  6. andrein

    andrein Bronze Member

    Înscris:
    21 Aug 2007
    Locație:
    piatra
    Masina:
    Audi
    oricum e bine de evitat ca atunci cand retrogradezi , turatia sa cada la peste 2200 ture ..caci apar solicitari destul de mari asupra transmisiei ...
    In rest se fol ambreajul pt a controla franarea de motor in functie de necesitati !
     
  7. 4AUDI Silver Member

    Înscris:
    26 Aug 2007
    Locație:
    Timisoara
    Masina:
    A4 Avant, 2003, 1.9TDI, 131CP
    tot frana de motor e si aia cand doar iei piciorul de pe acceleratie ;)
    cand cobori o panta, ca sa nu arzi franele, cobori cu frana de motor. adica vei folosi o treapta de viteza care sa-ti permita sa cobori fara a frana(doar ocazional) si fara a accelera.
    daca vrei sa folosesti frana de motor pt. a reduce viteza(de ex. in conditii de polei), retrogradezi o trapta de viteza dar nu eliberezi brusc ambreiajul.
    nu-ti recomand sa faci frana de motor de la o turatie mare pt. ca-ti va rezulta una si mai mare si asta cred ca afecteaza motorul si transmisia.
    asa cum au zis si colegii, e foarte eficienta folosirea simultan a franei de serviciu cu cea de motor, mai ales la un mers sportiv ;)
     
  8. cristi_61

    cristi_61 3rd Gear Member

    Înscris:
    5 Iul 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4 Avant, 131hp, 6 gang,bose sound
    va multumesc foarte mult pentru lamuriri :friends::thumbs-up:
     
  9. cipri@n

    cipri@n Bronze Member

    Înscris:
    4 Iul 2008
    Locație:
    iasi - catania
    Masina:
    A4 Avant 2002, 1.9 TDI, 131 CP, AVF
    si eu folosesc frana de motor in cele mai multe cazuri ajutandu-ma si de frana de picior, si o controlez putin si din ambreiaj daca e nevoie. e foarte utila frana de motor pentru mine. cred ca asa m-am obisnuit, ca si la scoala de soferi imi aduc aminte ca ma punea instructorul sa folosesc des.
     
  10. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Cand folosesti frana de motor,parca iti echilibreaza masina pe strada,senzatia de siguranta este mult mai mare decat atunci cand franezi normal
     
  11. juve_star

    juve_star Bronze Member

    Înscris:
    26 Sep 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    AUDI A4 1,6 101CP
    In mod normal frana de motor ajuta pe timp de carosabil cu zapada, polei etc. Eu m-am nimerit facand scoala de soferi pe timp de iarna. Instructorul asa mi-a spus. Daca tot o folosim frecvent, cred ca e mai bine sa o ajutam cu frana normala, asa cum de altfel s-a mai si spus. Nu sunt expert in ale mecanicii, dar cred ca folosirea ei excesiva, strica ambreiajul in timp. Asa inclin eu sa cred.
     
  12. mariusik

    mariusik Bronze Member

    Înscris:
    25 Dec 2008
    Locație:
    Buzau
    Masina:
    Audi
    si eu sunt de acord ... nu numai ambreiajul cat si planetarele :tumble:
     
  13. iulian_1976

    iulian_1976 Moderator Staff Member

    Înscris:
    29 Noi 2007
    Locație:
    Rhône-Alpes
    Masina:
    Audi aus Ingolstadt nicht weit von München
    Desigur doar o parere:
    -pe timp de iarna,polei este indicat folosirea franei de motor.
    Insa cu precizarea nici atunci excesiv.
    -pe termen lung afecteaza ambreiaj,cutie .

    De ce cred ca nu este bine sa fie curent folosita frana de motor ?
    Nu cred ca s-a nascut soferul perfect care sa debreieze perfect de 1000 de ori si toate sa fie toate similare.
    -fiecare sofer are indemanarea lui la debreiere .
    -din pacate soselele nu sunt numai drepte si plane mai sunt si coborari unde variaza inclinarea drumului brusc si polei pe deasupra atunci sa vedem maiestria de sofer ;)

    PS...din expierenta ca sa adaug daca prinzi polei pe Debrecen-Budapesta inainte de a te baza pe toate sistemele ABS,ABD,SP etc+ frana de motor este bine inainte de toate sa te rogi la Cel de Sus.
     
    Ultima editare: 31 Ian 2009
  14. juve_star

    juve_star Bronze Member

    Înscris:
    26 Sep 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    AUDI A4 1,6 101CP
    Eu ma refer la mers in oras, cu maxim 40-50 km/h. Mergand pe stradute intre blocuri, am incetinit punand frana si aveam max 30km\h, a intrat abs-ul si eu m-am tot dus caci era polei si zapada. Daca faceam frana de motor era eficienta si ma opream. Dar daca vi pe vreo autostrada cu 100 km\h normal ca tre sa stii o rugaciune ca sa o spui, ca pe polei nu te ajuta nici o tehnologie la viteza asta.
     
  15. Miti Bucur

    Miti Bucur Gold Member

    Înscris:
    23 Iun 2008
    Locație:
    Baia Mare
    Masina:
    AUDI
    :) Salutare!

    Vin si eu cu o completare la cele spuse:

    Oricare din masinile grupului VAG echipate cu ASR (antipatinaj) este echipata si cu MSR (in germana: moment shlecht regelung sau ceva de genul asta...). Ce face asta?! In momentul in care utilizam frana de motor pe suprafete alunecoase (ploaie, polei, gheta) si rotile au tendinta de a se bloca, MSR accelereaza pentru a prevenii blocarea, adica exact inversul ASR care reduce turatia motorului. Singura problema este ca acest sistem functioneaza doar pana la viteza de 60 Km/h.

    Daca nu am fost suficient de explicit, va ascult...:p

    PS frana de motor este extrem de eficienta pe traseele virajate, unde poti retrograda si intra in curbe cu motorul in sarcina, avand astfel cuplul necesar accelerarii eficiente la iesirea din virajm in plus protejezi franele si transmisia, dar cel mai important ajantaj este pastrarea stabilitatii pe traiectorie, stabilitate ce poate fi afectata de un sistem de franere imperfect calibrat.:eiertritt:
     
  16. juve_star

    juve_star Bronze Member

    Înscris:
    26 Sep 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    AUDI A4 1,6 101CP
    Problema este ca situatiile unde se impune frana de motor si unde nu, sunt multe si pe langa asta, mai e vorba si de priceperea soferului. De aceea fiecare devine raspunzator cand executa aceasta manevra, masina fiind a lui.
     
  17. Florin M

    Florin M 3rd Gear Member

    Înscris:
    2 Feb 2008
    Locație:
    Brasov, Sfintu Gheorghe
    Masina:
    AUDI A4 Avant, 2001, 116 CP, PD, AJM
    pe timp de iarna folosesc foarte rar frana de motor, din spusele unui mecanic imi forteaza bratele, ambreiajul si cutia, asa ca prefer sa pastrez o distanta mai mare de cel din fata mea.
     

Distribuie pagina asta