Buna tuturor! Revin cu un nou episod din seria tutorialelor. Ieri a fost un frig cumplit dar nu m-am lasat si am schimbat amortizorul unui amic de-al meu, posesor de audi 80 an fabricatie 1984. Am lucrat cu greu pe frigul ala dar am reusit sa fac cateva fotografii din care sper sa intelegi cum s-a procedat. SCULE NECESARE: Multe, dar intre astea sa nu va lipseasca tubulara de 30 necesara desfacerii surubului mare de la planetara. Este foarte bine sa va mai ajute cineva pentru ca e greu de schimbat amortizorul pe fata fara ajutor mai ales atunci cand nu aveti presa de strans arcul. Noi nu am avut si prin asta vrem sa dovedim ca se poate si fara presa !!! DURATA OPERATIUNII: depinde foarte mult de cat de repede reusiti sa scoateti suruburile. La noi a fost dificil pentru ca multe suruburi erau intepenite, din cauza ruginii mai ales ca e o zona a masinii care e supusa actiunii apei. Sa incepem. Prezentare pacientului, conform imaginii de mai jos: Se ridica masina pe cric, se fixeaza niste butuci sub praguri pentru a lucra in siguranta! "SAFETY FIRST" vorba noastra. Se scot prezoanele si se scoate roata. Desfacem cu grija tot ansamblul de franare: Mergem mai departe si scoatem discul de frana, incercand sa avem acces la pivot.
Urmeaza 2 imagii cu pivotul: imagine din fata si imagine din spate. Vom incerca scoaterea celor 2 suruburi care il tin. Suruburile se vad cel mai bine daca va bagati sub masina si priviti in sus: Ridicam capota si desfacem amortizorul. Daca surubul se invarte in gol, vedeti ca in capatul de sus tija amortizorului poate fi fixata cu o cheie INBUS. Aceeasi cheie inbus o veti folosi la operatiunea de strangere a surubului de la capatul amortizorului, altfel tija se invarte in gol. Dupa desacerea acesti surub si presupunand ca ati eliberat pivotul se scoate ansablul arc+amortizor in afara. Noi nu am reusit sa-l scoatem efectiv cu totul deoarece surubul de la capatul de bara nu am reusit sa-l scoatem. Era intepenit si ca urmare am rotit ansamblul spre exterior. Acum urmeaza partea interesanta. Noi nu aveam presa pentru arc si prin urmare am incercat sa comprimam arcul folosind niste sarme otelite pe care le-am rasucit cu patentul in jurul spiralelor de arc. Asta e o metoda cam neortodoxa. Dar noi n-am avut presa si nici carlige speciale asa ca n-am avut incotro. Mare atentie. Nu scoateti amortizorul daca nu ati asigurat arcul bine. In primul rand va puteti rani iar in al doilea rand va fi foarte greu de comprimat si de pus la loc. Daca pe spate e simplu de schimbat amortizorul, nu acest lucru poate fi zis si la partea din fata. Nu vreau sa va descurajez dar operatiunea nu a fost usoara. Sper ca v-a placut si acest tutorial si va promit ca urmeaza si altele. Dar astept sa faceti si voi tutoriale de acest gen. Astept si observatii pe tema acestui tutorial ca sa fie cat mai complet si mai bine realizat.
intr-adevar bravo va trebui sa fac si eu un tutorial insa nu stiu cand voi face operatiunea sa fixez bara spate si sa scota apa de sub mocheta( cred ca furtunul de l stergatorul spate e spart. astept sa se mai incalzeasca un pic :P
vreau sa stiu, ma intereseaza sa schimb rola de cauciuc din capul amortizorului deci....comprimi arcul si apoi se desface piulita...dar din acea piulita nu cumva se regleaza unghiul de cadere sau oricum ceva legat de bracaj?......pur si simplu o strangi la loc si atat sau se tine cont inca de la demontare...
si inca ceva... citeam undeva de niste forumuri din franta(parca)foarte detaliate...se pot vedea?cum?unde?o adresa?....
fratilor!!!...este uimitor cat de.....nu am cuvinte....este tehnica nemtilor...atat de simpla si usor de accesat,de vazut de interpretat....dar unele chestii sunt cam ermetice....cum umbli cum schimb ceva la parghiile care actioneaza directia aerului sau aer cald/rece din bord?ati vazut cat de inghesuite sunt si cat de greu accesile?vorbesc pt un 80 b4
Nu am inteles un lucru: de ce nu ati legat arcul cu sarmele inainte sa scoateti piulita de sus? era deja comprimat de greutatea masinii...
Si inca ceva: din cate stiu eu, pozitia pivotului pe bascula regleaza unghiul de cadere (sau fuga). Daca ati desfacut pivotul din suruburi, ati marcat cumva pozitia lui initiala? Sau ce stiu eu nu stiu bine
Suruburile la pivot au fost destul de greu de pus la loc. Era si frig (-6 grade) si cu mainile inghetate abia am gasit pozitia corecta sa le fixam. Daca nu te bagi sub masina abia reusesti sa le bagi la loc pentru ca unghiul de vizibilitate e destul de prost. Nu am marcat pozitia intiala dar pana la urma a mers. Iar cu comprimarea arcului ai dreptate: era mai bine daca se lasa unul pe masina si legam atunci cu sarma ca presa nu aveam. Operatiunea n-a fost grea in ansamblul ei, singurele momente mai dificile fiind cele ce tin efectiv de scoaterea piulitelor si suruburilor intepenite atat din cauza ruginei si frigului.
legarea arcului cu sarme in timp ce acesta e comprimat sub greutatea masinii nu este posibila, deoarece nu prea ai loc de roata, roata pe care nu poti sa o scoti deoarece nu mai are pe ce sta masina. Dar comprimarea se poate face la fel de usor: cu masina suspendata pe butuc, scoti cricul si-l bagi sub brat, dar intre cric si brat pui o bucata de lemn (o scandurica). Cand ridici cricul, se ridica bratul cu tot ansamblul si astfel se comprima arcul, dupa care il poti lega foarte simplu cu sarma otelita. Am facut si eu cateva operatiuni de genul asta Si inca ceva: butucii pentru asigurarea masinii se pozitioneaza sub lonjeron pentru mai multa siguranta, nu cum am vazut la voi sub prag. Acesta poate fi ruginit si poate aluneca intr-o parte. S-au intamplat o gramada de accidente de genul asta, crede-ma! Stiu asta prin prisma meseriei care am practicat-o
Sfatul meu e sa nu va mai chinuiti sa scoateti piulitele de la pivot, pt ca ise modifica unghiul de cadere.Se poate scoate pivotul mult mai simplu prin scoaterea surubului de la nuca acestuia (acela orizontal de10"), apoi cu o "ranga"se apasa pe brat pana iese pivotul
Pentru ggdan:nu e ste nevoie sa comprimi arcul pentru ca "rola"de cauciuc este separata de acel ansamblu;se comprima arcul numai in cazul cand schimbi si rulmentul din capul amortizorului.
sa vedem..... acum cateva zile am facut reparatie la toata bucsaraia si:intr-adevar schimbi pivotul se schimba unghiul de cadere(am fost apoi la bracaj si nenea de acolo zice ca e imposibil de reglat caderea din pivot'ca n-a mai vazut asa ceva,l-am lasat in pace pt ca am vazut ca unghiul de cadere e 0.1 si cred ca e acceptabil dar tot ma duc peste el ca a zis ca daca o incalt cu cauciucuri noi nu se schimba nimic la bracaj,ei bine am incaltat-o si a in ceput sa ciupeasca spre dreapta)
si inca ceva... pentru ciupys....80-ul tau nu-i ala care are farurile cu tot cu semnalizator?daca da cum as gasi si io o pereche si cam cat m-ar ajunge ca la magazin sunt al dracu de scumpe....
Da, asa sunt farurile la coupe b4. Farul face corp comun cu semnalizarea. Asa e si la audi 90. Sunt scumpe int-adevar si mai greu de gasit astfel de faruri.
Preturile, dupa cum a spus si dorutzu, sunt cam piperate (1000 RON).cauta pe: www.autokarma.ro Aici am gasit cele mai mici preturi la piese.
acum am citit tutorialul si e ok,daca aveatzi sculele necesare treaba era gata mult mai repede,,,,acum o faza asa sa mai destindem atmosfera,cum a-ti schimbat amortizorul daca el a ramas fixat in capatul de bara?l-ati desfacut pe urma banuiesc,dar nu a-ti mai pus poze cu cel nou.am realizat aceeasi operatiune la b3-ul meu dar am 2 prese(defapt sunt 2 piulite cu carlige sudate ,cu filete inverse atasate pe o tija filetata, de asemenea prevazuta cu cap pt cheie) si cheia pt desfacut piulita din capul amortiz.da am mai facut si cu sarma la dacii si no problem,romanul e inventivsper sa realizez odata cu venirea primaverii un tutorial cu schimbarea motorului(benzina trece pe diesel)sa auzim de bine si multa bafta all