1. Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Mai mult.

Cum facem un rodaj perfect? (BREAK IN engine)

Discuție în 'How-to / Operatiuni de intretinere' creată de adibose, 7 Aug 2008.

  1. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    Am deschis acest topic aici pentru ca pana la urma Rodajul motorului nou este un important factor de decizie si de continuitate a vietii acestuia. :think:

    Multi ignora :( acest lucru, altii il urmeaza cu tact :) prin diferite metode.

    Cat de important este? Care sunt metodele cele mai bune si eficiente? Ce si cine ne sfatuieste?

    Hai sa discutam liber :icon_thumright: aici despre acest subiect. Fara injuraturi :tapedshut:, fara grandomanii, fara a depasi subiectul! orice abatere duce la stergerea postului de catre mods.:rulez:

    Eu am sa postez mai tarziu parerea mea despre acest subiect, acum va las pe voi! :yes:


    PS: daca vreti sa va informati si din internet , puteti cauta articole despre aceasta procedura. (in engleza poarta numele de Break In Engine)

    PS2: am sa-l las sticky o perioada pentru ca vreau sa atrag atentia tuturor posesorilor de masini noi sau viitorilor posesori de masini noi Audi. :idea:
     
    Ultima editare: 7 Aug 2008
  2. specter

    specter 4th Gear Member

    Înscris:
    30 Oct 2007
    Locație:
    Brașov
    Masina:
    A4 b7 20tdi 2007
    ...cei de la audi germania pana la 15000 de km considera un motor in rodaj... inafara de faptul ca au un prerodaj pe banc...
    (tin sa precizez ca am masina de la 9000 de km a fost masina de showroom...iar acum am 12700)
    am facut schimbul de ulei la 12.600 adica ieri iar cei de la servis au ramas surprinsi de nivelul uleiului care era la max...nici eu nu m-am asteptat la asta avand in vedere discutiile despre consumul de ulei la motoarele noi in special 2.0tdi...( eu nu am completat deloc iar in evidenta audi nu a aparut niciodata cu problema asta sau de alta natura)
    Acum vine si o parte din explicatie data de un inginer de la audi care mi-a spus ca rodajul facut corect pana la 15000-20000 este f important pentru urmatorii ani.
    Tin sa precizez ca nu am trecut de 3000/rpm poate doar de 2-3 ori si atunci asta sa intamplat liniar fara accelerari bruste ...lucru care e si mai decisiv in primii 5000km...
    Masina poate sa mearga f bine si fara acel rodaj dar calirea si dilatarea pieselor nerodate se va face in alte conditii...si poate acel motor nu va tine cei 4-500000km fara probleme majore...iar consumul exagerat de ulei va reflecta asta...
    Cam atat pot sune din proprie experienta...
    Multa bafta!
     
    Ultima editare: 7 Aug 2008
  3. Dr.Silviu

    Dr.Silviu Gold Member

    Înscris:
    13 Mar 2008
    Locație:
    București
    Masina:
    Audi A3 2007
    Eu nu am masina de noua, dar daca ar fi fost sa-i fac eu rodajul 99% as fi incercat metoda "run it hard"
    Este o metoda care presupune "alergarea" masinii inca din primii km! Cu conditia sa fie motorul cald inainte de "operatiune". Se face un ciclu de accelerari tari si decelerari (frana de motor)...
    Nu stiu foarte multe despre metoda, dar din cate am citit pe internet pare sa dea succes...
    Un link de unde m-am "documentat" http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
     
  4. lemieux@curbside

    lemieux@curbside 2nd Gear Member

    Înscris:
    28 Mar 2008
    Locație:
    Philly/Bucuresti
    Masina:
    2001 Audi S4 biturbo 2.7T ASP STG3+ ~600HP/570lbsTQ (just GO no show ! ;)
    eu personal as folosi o metoda combinata intre ce recomanda fabrica si "run it hard out of the box".
    o sa imi termin un motor nou nout cit de curind sper 2.8 bored out and honed - la 2.8 CP custom pistons 82.5mm 9:1CR (in loc de 9.3:1CR stock 2.7T) biele rosten si restul stock . o sa ii pun ulei dyno (non-sintetic) la inceput o sa pornesc motorul si il voi lasa la relanti pina se incalzeste (apa la tem normala) dupa care schimb uleiul si din nou folosesc dyno oil care va fi folosit vreo 800-1000km timp in care o iau incet cu motorul fara sarcina mare/"load" schimb in jur de 3000 RPM , dupa care vine alt schimb de ulei tot cu dyno oil care va foo folosit 1500 de km si incet incet voi intra in ea mai mult iar la sfirsitul celor 1500 deja o duc la RPM inalte si ceva sarcina dar nu WOT (maxim wot=wide open throttle). si de acolo schimb uleiul poate la semi-sintetic daca nu sintetic 100% si incep sa merg cu ea normal si incep tuningul .. pt noile turbine de rs6 :thrashi:
     
  5. traian si decebal Audi Expert

    Înscris:
    4 Feb 2008
    Locație:
    București
    Masina:
    Audi A6 C8 45tfsi Quattro, Maserati Grecale Modena
    eu i-am dat in goarna de i-au sarit capacele.
    ulei nu a consumat deloc.
     
  6. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    sunt mai multe variante, de a roda un motor...si m-am tot documentat si pana la urma prin deductie logica, gandindu-ma la ce trebuie de fapt facut motorului...pentru a fi rodat cat mai bine am ajuns sa spunem la propria metoda, combinata din toate :). nimic din ce este mai jos NU are cum sa-i faca rau motorului.

    1 - se ridica masina de la vendor, se ajunge acasa cu ea, in stil de mers EASY, si imediat se schimba uleiul existent cu ulei de Dyno (Mineral , Non syntetic)
    2 - se merge cu primul schimb de dyno aprox 500 km, in mod usor, nedepasind 3000 rpm
    3 - dupa 500km se schimba din nou uleiul cu ulei de dyno, de data asta putem merge un pic mai tare maxim 4500 rpm. De tinut minte ca in primii 1000 Km rodajul nu trebuie facut pe autostrada, recomand drumuri la munte, cu accelerari si decelerari, dar NU bruste!
    4- dupa cei 1000 km, se schimba din nou uleiul tot cu ulei de dyno, la fel nu recomand drumuri de autostrada prea lungi, de aceasta data putem tura motorul mai mult dar nu foarte brusc (gen kick down) dar niciodata la limita zonei rosii, maxim 6000 rpm cred ca este suficient. in acest fel mai parcurgem aprox 1000-1500 km.
    5 - dupa cei 2000-2500 km de rodaj, se schimba din nou uleiul cu ulei syntetic (sau Full Synth) but now RUN IT HARD! :)

    - nu stiu ce sa spun despre schimbarea filtrului...avand in vedere ca scopul rodajului este ungerea, formarea si curatarea motorului cat mai eficienta, nu cred ca este necasar schimbul filtrului la fiecare schimb de ulei. din 2 in 2 schimburi cred ca este suficient. acolo se vor strange reziduri si vor fi aruncate odata cu schimbarea filtrului. de altfel nu e nimic rau daca se schimba filtrul la fiecare oil change. numai ca va costa ceva in plus...pana la urma...e motorul nostru in joc :)


    cele scrise mai sus, sunt desprinse din diferite practici de break-in, si nu sunt in niciun fel cuzatoare motorului.

    Nu sunt de acord cu procedura, easy break-in de 15.000 km.
    Nu sunt de acord cu procedura, run it hard from the start.
    Nu uitati! in fiecare dimineata si nu numai, inainte de a incepe deplasarea lasati motorul 1-2 minute sa mearga la relanti pana se unge bine, dupa care nu-l rulati peste 3000 ture daca apa nu a atins temperatura optima.

    NU folositi niciodata, indiferent de metoda de rodaj ulei syntetic!

    Intotdeauna rodati orice componenta noua a motorului care are contact direct cu uleiul, gen pistoane, axe cu came...(la fel prin procedura specifica)

    Daca mai este cineva de acord cu cele spuse de mine, ma bucur :) daca nu ar trebui! :p (glumesc)


    No matter how well an engine is assembled, it's final power output is all up to you !!

    In poza de mai jos, sunt doua pistoane, cel din stanga este rodat "ca la carte, manualul masinii, instructiunile fabricantului" iar cel din drepta este rodat dupa metodele "nerecomandate" de fabricant! amuzant nu ??In acest fel, pierderile de putere pot fi de chiar pana la 10%.....merita sa ne asumam 10% ? :)
    [​IMG]

    tin sa mentionez ca cele de mai sus nu sunt experimentate pe propria piele..pentru ca nu avut ocazia, dar daca as avea-o as face-o.
     
    Ultima editare: 7 Aug 2008
  7. specter

    specter 4th Gear Member

    Înscris:
    30 Oct 2007
    Locație:
    Brașov
    Masina:
    A4 b7 20tdi 2007
  8. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    am consultat mai multe site-uri, in special pe cele in care se vorbeste clar despre masinile japoneze...

    fiecare poate face cum doreste rodajul masinii!

    @specter, tu ai masina luata la 9 mii de Km si nu mai aveai cum sa-i faci niciun fel de rodaj.
    schimburile dese de ulei si calitatile uleiului mineral au rolul lor in acest proces nu foarte complicat.

    Lemi o sa aiba ocazia sa poata roda un motor absolut nou si ne va spune experienta lui.

    Eu am schimbat uleiul la 67 mii km, si din nou la 74 mii - uleiul avea acelasi nivel ca si la 67. nici un gram de ulei nu consuma daca masina nu este suprasolicitata in stil racing. si chiar daca este, trebuie folosit uleiul potrivit motorului ca sa nu existe consum.
     
    Ultima editare: 7 Aug 2008
  9. lemieux@curbside

    lemieux@curbside 2nd Gear Member

    Înscris:
    28 Mar 2008
    Locație:
    Philly/Bucuresti
    Masina:
    2001 Audi S4 biturbo 2.7T ASP STG3+ ~600HP/570lbsTQ (just GO no show ! ;)


    :w00t:
    BULL SHIT e IMPOSIBLIL ca un piston sa fie asa curat , pur si simplu NU poate fii GARANTEZ EU ASTA ..aia e o mare misciuna , foarte ireala !!!

    :aggressive:

    asa arata pistoanele alergate MULT TIMP si cu REGULAR GAS (negre) si alea albe sint pistoane alergate citeva minute/ore NUMAI cu RACE GAS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    [​IMG]

    ceva de genul (asta e esapamnet al unui audi s4 biturbo si e alb asa de la race gas ) :

    [​IMG]
     
    Ultima editare: 7 Aug 2008
  10. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    or bate campii aia cu pistoanele alea curate....daca ma intrebi pe mine, alea jegoase sunt chiar jegoase...
    oricum este bine de stiut, eu n-am vazut niciodata cum arata niste pistoane alergate mult si unele cateva ore... nici nu credeam ca se ard in halul ala in top.
    nu stiu daca e ceva comercial aici pentru ca nu am vazut nimic in leg cu asta.

    hai sa vorbim despre rodaj pur si simplu. altcineva idei?
     
  11. 4AUDI Silver Member

    Înscris:
    26 Aug 2007
    Locație:
    Timisoara
    Masina:
    A4 Avant, 2003, 1.9TDI, 131CP
    adibose, cred ca trebuia sa specifici la ce tip de motor te-ai referit in recomandari, in privinta regimului de turatii.
    de asemenea, explica putin diferenta dintre uleiul mineral si cel sintetic, d.p.d.v. al actiunii lui asupra motorului.
     
  12. Dr.Silviu

    Dr.Silviu Gold Member

    Înscris:
    13 Mar 2008
    Locație:
    București
    Masina:
    Audi A3 2007
    Si ar mai trebui mentionat ca trebuie lasat motorul sa se raceasca dupa fiecare "forja"...
    Eu fac asta chiar si acum, cand merg la un drum lung sau cand alerg putin masina. Stau mereu pana ajunge temperatura uleiului in jur de 90 grade...
     
  13. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    am facut referire la un motor pe benzina. asadar procentual, cei cu diesel isi pot adapta "procedura" :) daca putem spune asa.

    cat despre diferentele intre uleiul conventional (mineral, Dyno) versus uleiul sintetic, nu pot spune foarte multe pentru ca nu sunt inginer, dar din documentatii: (cce ce poate face oricine)
    - totul consta in molecule, in paticulele din care este format uleiul
    - La mineral, avand proprietati de ulei natural, moleculele din care este fabricat nu au dimensiuni identice intre ele, ceea ce denota instabilitatea acestuia
    - Uleiul sintetic, are molecule perfect identice, si bineinteles este mai stabil, totodata este si mai tolerant la diverse aplicatii fata de un mineral
    - uleiul sintetit fiind foarte tolerant fata de un mineral, permite folosirea lui in dieferite conditii, una dintre aceste fiind variatiile mari de temperaturi.

    Tinand cont de componenta celor doua tipuri de uleiuri putem spune ca uleiul mineral este mai potrivit pentru un rodaj, unde variatiile te temperaturi ale motorului si supraincalzirea acestuia...nu apar foarte des. prin urmare nu avem nevoie de un ulei extrem de stabil si totodata scump. cel putin asta este parerea mea...

    Aici mai depinde si de constructia motorului, unele motoare sunt facute sa functioneze mai bine cu uleiuri minerale. dar cele moderne, majoritatea sunt construite pe baza uleiurilor sintetice

    Concluzie: uleiul sintetic este mai bun ca un ulei mineral, DAR pentru RODAJ, ca despre el vorbim, unde trebuie sa schimbam uleiul de pana la 3 sau 4 ori, iar diferenta de pret intre uleiul mineral si sintetic este tot de 3-4 ori, ganditi-va cat ne-ar costa un radaj cu 4 schimburi de ulei sintetic!?

    scopul initial: curatarea motorului, rularea nu la presiuni mari, totul pe 2000-2500 KM...
    Eu cred ca uleiul mineral este cel mai potrivit pentru acest rodaj!

    sustin din nou ca tot ce am scris eu aici, nu trebuie luat ca atare, sunt informatii documentate de pe site-uri de specialitate, iar explicatiile pe care le-am oferit nu sunt decat intelegerea mea fata de aceste aspecte. cu alte cuvinte, inainte sa va apucati de ceva, documentati-va singuri!

    PS: folosesc acest disclaimer pentru ca vad ca tendinta pe acest forum nu este de a discuta liber si a construi ceva, ci este de a pune intrebari capcana! ceea ce ma face sa-mi para rau ca va plictisesc cu astfel de subiecte. :blahblah1:
     
  14. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    @ Dr. Silviu: motorul poti fi un pic mai explicit? de ce trebuie lasat sa se raceasca? care este motivul?
    Temperatura aceea de la bord, este a apei din circuitul de racire, nu a uleiului. temperatura uleiului in functie de "forja" este cu mult mai mare.
    Senzorii care indica tempe si presinea uleiului exista dar sunt in ECU, nu sunt la vedere sa spun asa.
     
  15. lemieux@curbside

    lemieux@curbside 2nd Gear Member

    Înscris:
    28 Mar 2008
    Locație:
    Philly/Bucuresti
    Masina:
    2001 Audi S4 biturbo 2.7T ASP STG3+ ~600HP/570lbsTQ (just GO no show ! ;)
    principalul motiv pt folosirea uleiului mineral e ca acest ulei NU protejeaja prea bine si da voie la UZURA , e de dorit ca piesele noi sa treaca un pic prin uzura si ca inelele pistoaneleor se se aseze bine in cilindri (piston rings - nu stiu in romaneste) .. de aceea consumul de ulei la un motor nou e mai mare si in timp scade, cum inelele se aseaza si "cuarata" peretii cindrilor mai bine ;)
    dupa un pic de uzura cind toate piesele sint asezate perfect se trece la un ulei sintetic care e foarte stabil si nu permite decit F F PUTINA uzura .. putem compara asta cu o pereche de adidasi de alergare cind sint noi produc bataturi , nu stau bine , dar dupa ceva timp devin perfecti ;) (si am cam vrea sa stea in asa forma si sa nu se uzeze prea mult).. uleiul sintetic permite mentinerea motorului in acea "forma perfecta" pentru un timp indelungat. analiza uleiului e un lucru f dorit .. pt ca arata cum se comporta uleiul si ce se uzeaza mai mult , ce masuri trebuie luate (daca trebuie ).

    [​IMG]
     
    Ultima editare de un moderator: 11 Aug 2008
  16. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    un bun exemplu de "rodaj" sau uzura accelerata a unor componente, il pot da chiar si din domeniul audio.
    orice componenta, difuzoare, amplificatoare, CD-playere, cabluri anee, conditionataore de curent...etc etc... trec mai intai printr-o rodare accelerata, si anume exista discuri speciale care emit sunete si vibratii specifice. unele componente au nevoie de pana la 600 de ore de functionare ca sa ajunga la forma perfecta.

    asa este si cu motoarele...uleiul mineral ajuta la uzura componentelor mult mai bine ca cel synth, dupa care cel synt ii mentine forma ;)

    alte pareri?
     
  17. Dr.Silviu

    Dr.Silviu Gold Member

    Înscris:
    13 Mar 2008
    Locație:
    București
    Masina:
    Audi A3 2007
    Din ce am citit pe net:
    "The bearings of the turbo charger are typically cooled with engine oil, so changing your oil at recommended intervals is very important, also letting the engine cool down before shutting it off, will allow the oil to cool some and not break down in the turbo and turn to sludge. I would also use synthetic oil in any engine, but especially in a turbo charged one."
    "The most common failure of automotive turbos is due to hot shutdown. This occurs when the vehicle has been running at a constant speed for a period of time and the vehicle is shut off before the turbo has had time to slow down. A turbo can spin at speeds exceeding 100,000 rpm, the faster the vehicle goes or the harder it works, the faster the turbo will spin. If a vehicle is shutoff suddenly the turbo will continue to spin without oil. Each time this occurs, the life of the turbo is shortened because of wear occurring from no lubrication. Eventually there will be enough wear to allow one of the wheels on the turbo to contact its housing. This causes the wheel to be out of balance. This causes even more contact and the turbo is usually destroyed. Allowing the vehicle to idle for a few minutes after its been running hard or allowing the exhaust temperature to cool to below 500 degrees will greatly reduce the risk of premature turbo failure."

    Nu stiu daca e adevarat.. dar nu are ce sa strice...
    Si eu am la BC optiunea de a-mi arata temperatura uleiului... (trebuie intrat in meniu de fiecare data)
     
  18. adibose

    adibose 6th Gear Member

    Înscris:
    1 Aug 2007
    Locație:
    București
    Masina:
    2007 - A4 B7 Avant 1.9TDi
    ceea ce spui tu aici, referitor la racirea uleiului din turbina este cu totul si cu totul altceva decat despre ce discutam pe acest thread. si anume rodajul.
    No offense, dar avem discutii separate cu privire la intrtinerea turbosuflantei.
    tot ce ai postat tu in lb engleza, este adevarat, dar nu face parte din topic.

    am vrut sa atrag atentia ca sa nu existe dezinformare, aunci cand ai spus "Stau mereu pana ajunge temperatura uleiului in jur de 90 grade...", acea temp de 90 de grade pe care o vedem in bord NU este a uleiului, ci a apei!

    sper sa un te-ai suparat pentru completari.

    tks
     
  19. 4AUDI Silver Member

    Înscris:
    26 Aug 2007
    Locație:
    Timisoara
    Masina:
    A4 Avant, 2003, 1.9TDI, 131CP
    sper ca nu te-ai referit la mine cand ai zis asta. daca da, ai gresit ;)
    chiar eram curios sa stiu de ce e bine sa se folsoeasca ulei mineral pt rodaj, iar acum m-am lamurit.
    multumesc.
     
  20. Dr.Silviu

    Dr.Silviu Gold Member

    Înscris:
    13 Mar 2008
    Locație:
    București
    Masina:
    Audi A3 2007
    Nu, stai linistit, nu m-am suparat. Imi place atunci cand sunt corectat, mai ales atunci cand bat campii... :friends:

    Cat despre temperatura uleiului care este in meniul computerului de bord, ai inteles gresit. Eu chiar am optiunea sa vad care este acea temperatura (digital) si nu ma refer la temperatura apei (ace), care este mereu 90 grade.
    O sa fac un filmulet sa fie mai clar...
     

Distribuie pagina asta