1. Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Mai mult.

20 de ani de motoare TDI Audi - tehnologie inovatoare cu un viitor extraordinar

Discuție în 'Stiri Audi' creată de deocamdata, 24 Noi 2009.

  1. deocamdata

    deocamdata Audi Expert

    Înscris:
    15 Dec 2007
    Locație:
    Ro
    Masina:
    ALLROAD: 2009 3.0 TFSI ; 2006 3.0 TDI; RR Autobiography 4,4 SDV8
    20 de ani de motoare TDI Audi - tehnologie inovatoare cu un viitor extraordinar


    • În toamna anului 1989, modelul Audi 100 TDI a marcat începutul unei noi ere diesel
    • Cinci milioane de motoare caracterizate prin inovaţii şi tendinţe tehnologice


    Anul 2009 prilejuieşte un nou motiv de sărbătoare deosebit de special pentru Audi: cea de-a 20-a aniversare a tehnologiei TDI.
    În toamna anului 1989, Audi 100 2.5 TDI, primul model cu un motor diesel supraalimentat cu injecţie directă, a fost lansat în cadrul Salonului Auto Internaţional de la Frankfurt. De atunci, marca celor patru inele a continuat să-şi dezvolte calitatea de lider în domeniu şi a impus numeroase jaloane de referinţă. Începând din 1989, Audi a produs peste cinci milioane de motoare TDI, comercializând în prezent o gamă amplă de unităţi de cea mai înaltă tehnologie. Acestea îmbină puterea de propulsie deosebită, plăcerea oferită de un stil de conducere sportiv şi o eficienţă exemplară, demonstrând faptul că această tehnologie deţine un potenţial extraordinar pentru viitor.

    Audi construieşte motoare diesel de peste 30 de ani, primul dintre acestea fiind o unitate cu cinci cilindri şi antecameră de injecţie, lansat în anul 1978. 11 ani mai târziu, marca a prezentat o realizare tehnologică ce a revoluţionat piaţa motorizărilor diesel. Sub abrevierea TDI, injecţia directă, supraalimentarea şi managementul complet electronic al motorului au fost combinate pentru a crea o dimensiune cu totul nouă a tehnologiei grupului motopropulsor.

    Începând de atunci, inovaţiile tehnice ale mărcii Audi au propulsat motoarele diesel către un nesperat avânt tehnologic şi un copleşitor succes pe piaţă.
    Motorul TDI de la Audi a pus capăt, o dată pentru totdeauna, imaginii învechite conform căreia motorul diesel era „slab, zgomotos şi deloc ecologic”, transformând-o chiar în opusul său. În prezent, aproape toţi constructorii de automobile includ această tehnologie în programul lor.

    „20 de ani de TDI înseamnă 20 de ani de progres şi de schimbare dinamică, putere sportivă şi eficienţă”, a declarat Michael Dick, membru al Consiliului Director al AUDI AG pentru Dezvoltare Tehnică. „Tehnologia TDI a reprezentat un factor cheie ce a contribuit la succesul mărcii noastre în segmentul premium. Aceasta a devenit cea mai de succes tehnologie de eficienţă din lume, fără egal

    din prisma relaţiei dintre puterea furnizată şi eficienţa din punct de vedere al carburantului.”

    Creatorul tehnologiei TDI a mărcii Audi este Richard Bauder, care continuă să conducă şi în prezent programul de dezvoltare a motoarelor diesel din cadrul companiei. Programul a fost lansat în anul 1976, ţinând seama de criza recentă a petrolului ce avusese loc în anul 1973, după cum declară Bauder. „Ceea ce ne-am propus să obţinem a fost dezvoltarea unui motor cu combustie internă, care să aibă cel mai redus consum de carburant posibil. Am analizat toate conceptele posibile, până la motorul diesel cu două curse, analizând şi îmbunătăţind pe parcurs diferite metode de injecţie şi de combustie. Una dintre cele mai mari realizări tehnice a fost port-injectorul cu două arcuri, care a permis pre-injectarea unor cantităţi mai mici de combustibil. Rezultatul s-a materializat sub forma unei combustii mai line şi a unei acustici îmbunătăţite - cerinţe fundamentale în vederea utilizării în automobile.”

    Primul TDI a fost un succes încă de la început. Montat la bordul celei de-a treia generaţii a modelului Audi 100, motorul cu cinci cilindri şi o capacitate cilindrică de 2.461 cc a atins o putere de 88 kW (120 cp) şi un cuplu de 265 Nm (195,45 lb-ft), la o turaţie de 2.250 rpm. Combustibilul era pulverizat în camerele de combustie de o pompă de injecţie de tip distribuitor.


    O realizare deschizătoare de drumuri: viteză maximă de aproximativ 200 km/h, consum de carburant de 5,7 l/km

    Când motorul a intrat în producţia de serie pentru modelul Audi 100 Avant la sfârşitul anului 1989, puterea sportivă a acestuia a marcat începutul unei noi ere. În acel moment, motoarele diesel erau considerate economice şi durabile, însă erau privite ca având performanţe relativ reduse. Cu toate acestea, cu o viteză maximă de aproximativ 200 km/h (124 mph), modelul Audi 100 2.5 TDI şi-a croit drumul în rândul turismelor sedan rapide, dispunând de asemenea de a uimitoare acceleraţie de la zero şi de o economie de carburant impresionantă, având un consum de numai 5,7 litri de motorină la 100 km (41,27 mpg în SUA) - valoare stabilită în conformitate cu diferitele standarde în vigoare la momentul respectiv. În plus, autonomia automobilului era una deosebit de generoasă.

    Motoarele TDI de la Audi au început să se bucure de succes şi în clasa medie. Începând din anul 1991, modelul Audi 80 a fost propulsat de un motor diesel de 1,9 litri cu patru cilindri, care furniza o putere de 66 kW (90 cp) şi un cuplu de 182 Nm (134,24 lb-ft). Patru ani mai târziu, a fost adăugată o versiune îmbunătăţită de 81 kW (110 cp). Sporirea puterii s-a datorat în principal utilizării unui turbocompresor nou cu palete reglabile pe partea de evacuare:



    Aşa-numitul compresor VTG cu geometrie variabilă a turbinei a permis creşterea lină şi rapidă a cuplului, chiar şi de la turaţii foarte reduse ale motorului.

    În 1993, marca celor patru inele şi-a transformat întregul program diesel în motoare TDI, pentru ca în anul 1994 Audi să facă următorul pas: unitatea cu cinci cilindri a fost îmbunătăţită pentru a furniza o putere de 103 kW (140 cp). Transmisia cu şase trepte de viteză a intrat în producţia de serie, iar motorul TDI a fost combinat pentru prima dată cu tracţiunea integrală în primul model TDI quattro. Cu un cuplu de 290 Nm (213,89 lb-ft) la 1.900 rpm, o viteză maximă de 208 km/h (129,25 mph) şi o acceleraţie standard de la zero la 100 km/h în 9,9 secunde, acest automobil a devenit aproape instantaneu o senzaţie. Reclama TV cu întrebarea „Unde este rezervorul?” l-a făcut să devină legendar: modelul Audi A6 TDI a acoperit o distanţă de până la 1.300 km (808 mile) cu un singur plin de carburant.


    1997: primul motor V6 TDI într-un automobil

    În 1997, Audi a iniţiat din nou o revoluţie, o dată cu lansarea primului motor V6 TDI la bordul unui automobil. Prevăzută cu o chiulasă cu patru supape, o altă inovaţie, această unitate de 2,5 litri furniza o putere de 110 kW (150 cp) şi un cuplu de 310 Nm (228,64 lb-ft). Doi ani mai târziu, acesta a fost urmat de primul V8 TDI de la Audi. Montat pe un model A8, şi acesta a pus bazele unei tehnologii inovatoare - injecţia common rail. Unitatea de 3,3 litri furniza o putere de 165 kW (224 cp) şi un cuplu de 480 Nm (354,03 lb-ft). Viteza maximă de 242 km/h (150,37 mph) şi funcţionarea silenţioasă au contribuit la plăcerea de a conduce un automobil TDI.

    O altă soluţie inovatoare importantă a fost dezvoltată pentru motorul cu patru cilindri. În anul 2000, un nou sistem de injecţie de înaltă presiune, ale cărui elemente integrate pompă/injector generau o presiune de 2.050 de bari, a sporit puterea furnizată până la 85 kW (115 cp), şi ulterior la 96 kW (130 cp).

    În clasa compactă, Audi a stabilit un nou jalon de referinţă în anul 2001: Audi A2 TDI a obţinut un consum mediu de 2,99 litri/100 km (78,67 mpg). Modelul compact A2, cu caroseria sa uşoară din aluminiu, a fost prevăzut cu un motor diesel cu trei cilindri şi o capacitate cilindrică de 1,2 litri. O derivaţie a versiunii 1.4 TDI, acesta genera o putere de 45 kW (61 cp) şi un cuplu de 140 Nm (103,26 lb-ft). Modelul A2 3L TDI a fost cel mai rapid automobil cu cinci uşi din lume cu un consum de sub trei litri la o sută de kilometri - şi rămâne astfel până în prezent. În 2003, Audi a produs de asemenea o versiune mai puternică a unităţii TDI de 1,9 litri, sub forma motorului 2.0 TDI.





    O nouă generaţie: motorul 3.0 TDI

    Audi a introdus cu succes această tehnologie şi la motoarele de mare capacitate. În anul 2003 a fost lansată o versiune V8 de 4,0 litri, care dezvolta o putere de 202 kW (275 cp), versiune ce a anticipat câteva dintre detaliile tehnice ale noii generaţii de motoare V. Primul motor desăvârşit al acestei game a urmat un an mai târziu, sub forma noului V6 TDI cu o capacitate cilindrică de 3,0 litri. Proprietăţile acestuia - un unghi al cilindrului de 90 de grade, distanţa de 90 mm dintre cilindri şi distribuţia cu lanţ a axei cu came - reprezintă în prezent caracteristici standard ale noii game de motoare Audi V.

    Unitatea de trei litri ce dezvoltă o putere de 165 kW (224 cp) a fost echipată cu o tehnologie common rail şi cu injectoare piezo inovatoare. Acestea pot injecta doze foarte reduse de carburant şi, datorită deschiderii şi închiderii deosebit de rapide, pot furniza pre-injecţii, injecţii principale şi post-injecţii separate multiple. Când cristalelor piezo le este aplicată o tensiune, acestea se dilată uşor într-o fracţiune de milisecundă. În interiorul injectorului, câteva sute de mici discuri piezo sunt aşezate unul peste celălalt, iar dilatarea acestora este transferată direct acului injector.

    Astfel, piezo-injectoarele pot genera creşteri precise ale presiunii şi un proces de combustie uniform, elemente ce au adus caracteristicile acustice ale motorului în zona motoarelor pe benzină. O altă inovaţie a fost reprezentată de filtrul de particule menit să cureţe gazele de eşapament. În 2007/2008, noul motor 2.0 TDI cu patru cilindri a fost de asemenea echipat cu un sistem de injecţie common rail cu piezo-injectoare. În anul 2009, aceasta a devenit tehnologia standard pentru toate motoarele diesel.

    Richard Bauder, responsabilul departamentului de dezvoltare diesel al companiei Audi, revizuieşte cu mândrie realizările de până în prezent: „În 1989, am pornit de la o presiune de injecţie de 900 de bari; astăzi am ajuns la una de 2.000 de bari. Pe parcursul acestei perioade, motoarele noastre TDI şi-au sporit puterea cu peste 100 la sută, iar cuplul cu 70 la sută, la o capacitate cilindrică dată. În acelaşi timp, nivelul de emisii a fost redus cu 98 la sută.” În ultimii 20 de ani, tehnologia TDI s-a bucurat de o creştere impresionantă: pe parcursul acestei perioade, Audi a produs peste cinci milioane de astfel de motoare. Luând în considerare toţi producătorii, principiul TDI propulsează în prezent în Europa unul din două automobile.

    Motoarele TDI comercializate de Audi în prezent dispun de performanţe deosebit de bine echilibrate - sunt ecologice şi eficiente, fiabile, rafinate, confortabile şi puternice. În sporturile cu motor, cel mai dificil laborator de testare din lume, acestea demonstrează legătura deosebit de strânsă dintre eficienţă şi dinamică în viziunea mărcii Audi.

    Automobilul de curse R10 TDI, al cărui motor diesel V12 furnizează o putere de peste 480 kW (650 cp), a câştigat de trei ori consecutiv cursa de 24 de ore de la Le Mans începând din anul 2006. Succesorul său, modelul R15 TDI, prevăzut cu un motor diesel V10, a ocupat poziţii de top în clasament încă de la lansarea sa în anul 2009.

    Motoarele TDI de la Audi excelează cu puterea lor sportivă şi în automobilele de serie. Versiunea de top a modelului Audi Q7 este echipată cu cel mai puternic motor diesel de serie din lume. Unitatea V12 TDI generează o putere de 368 kW (500 cp) şi un cuplu de 1.000 Nm (737,56 lb-ft), la o capacitate cilindrică de 6,0 litri, permiţându-i SUV-ului de mari dimensiuni să se bucure de performanţele unui automobil sport.

    Versiunea 2.0 TDI ce dezvoltă o putere de 125 kW (170 cp) şi un cuplu de 350 Nm (258,15 lb-ft) este un alt motor sport. Acesta furnizează o putere ridicată completată de rafinament, conferind astfel strălucire modelelor dinamice TT şi TT Roadster. Caroseriile uşoare, realizate în principal din aluminiu, ale acestei serii de modele contribuie la performanţele de deplasare ridicate ale automobilelor: modelul TT Coupé prevăzut cu tracţiune integrală permanentă quattro ca dotare standard, accelerează de la zero la 100 km/h (62,14 mph) în 7,5 secunde şi atinge o viteză maximă de 226 km/h (140,43 mph). Cu toate acestea, consumul mediu este de doar 5,3 litri de motorină la 100 km (44,38 mpg).

    Un consum îmbunătăţit: tehnologia din cadrul platformei de eficienţă modulară

    Chiar prin natura lor, motoarele diesel utilizează energia conţinută de combustibil într-un mod optim, iar tehnologiile oferite de platforma de eficienţă modulară a mărcii Audi amplifică şi mai mult acest efect. Subsistemele gestionate inteligent, precum pompa de ulei controlată la comandă, consumă mai puţină energie. Metodele de producţie sofisticate reduc fricţiunea în interiorul motorului. Spre exemplu, în numeroase unităţi TDI sunt utilizate raze laser pentru a face ca traiectoria cilindrului să fie una perfect lină. Acest lucru sporeşte durata de viaţă a cilindrilor, reduce şi mai mult consumul de ulei şi diminuează solicitarea ce acţionează asupra garniturilor pistonului, reducându-se astfel fricţiunea, precum şi consumul de carburant.

    În plus faţă de motoare, sistemul de recuperare şi sistemul start-stop contribuie de asemenea la sporirea eficienţei. La fel se poate spune şi despre numeroase alte caracteristici tehnice ale acestor automobile, de la designul din aluminiu uşor al caroseriei şi până la luminile pe bază de LED-uri şi de la sistemul de aer condiţionat deosebit de eficient până la ghidajul rutier economic al sistemului de navigaţie.



    Datorită acestei multitudini de elemente de înaltă tehnologie, 33 dintre modelele mărcii Audi fac parte în prezent din programul cu emisii reduse de CO2 de sub 140 de grame pe kilometru (225,31 g/milă), aproape toate fiind prevăzute cu motoare TDI. Acestea se bucură de un nivel exemplar de eficienţă din punct de vedere al consumului de carburant. Motorul 2.0 TDI cu care este prevăzut modelul A4 dezvoltă o putere de 100 kW (136 cp) şi consumă 4,6 litri /100 km (51,13 mpg în SUA) - echivalentul unui nivel de emisii de CO2 de 119 grame/km (191,51 g/milă).

    Motorul 1.6 TDI, cu care vor fi prevăzute modelele de serie A3 începând din anul 2010, furnizează o putere de 77 kW (105 cp), însă consumă doar 3,8 litri de combustibil la 100 de kilometri (61,9 mpg în SUA), echivalentul a numai 99 de grame de CO2 pe kilometru (159,33 g/milă).

    În cadrul recentei competiţii pentru eficienţă „Audi Efficiency Challenge A to B”, un tur al Europei de peste 4.182 de kilometri (2.599 de mile), cele două motoare cu patru cilindri şi-au demonstrat deja calităţile: modelul A3 1.6 TDI cu un consum de 3,3 litri/100 km (71,28 mpg în SUA), iar modelul A4 2.0 TDI cu un consum de 4,4 litri/100 km (53,46 mpg în SUA). Astfel de teste de anduranţă reprezintă o tradiţie la Audi: chiar şi primele modele Audi 100 TDI au traversat continentul, obţinând valori remarcabile ale consumului de carburant, precum şi ale autonomiei dintre două realimentări.

    Următorul pas: dieselul ecologic Audi

    Chiar şi la 20 de ani de la lansarea pe piaţă a motorului TDI, Audi continuă să-şi extindă calitatea de lider şi se bucură de o poziţionare excelentă pentru viitor. Inovatoarea sa tehnologie diesel ecologică reduce substanţele poluante din gazele de eşapament, transformând oxizii de nitrogen în nitrogen inofensiv şi apă. Motorul diesel ecologic 3.0 TDI respectă deja cele mai stricte standarde de emisii din Statele Unite, precum şi normele Euro 6 anunţate pentru anul 2014. Acesta propulsează deja modelele Q7 şi A4.

    Pe termen mediu, Audi se bazează pe biocarburanţi de a doua generaţie precum SunFuel. Aceşti carburanţi utilizează reziduurile plantelor energetice şi nu în principal fructele acestora, cum este cazul versiunilor actuale de biocarburanţi. Pe parcursul etapei de combustie, aceştia emit o cantitate de dioxid de carbon similară celei pe care au consumat-o din atmosferă pe parcursul etapei lor de creştere. Independent de acest aspect, Audi va continua să reducă consumul de carburant al automobilelor sale, având drept obiectiv până în 2012 reducerea acestuia cu 20 la sută faţă de nivelul din 2007. Potenţialul de care dispune tehnologia TDI este departe de a fi epuizat. În ultimii 20 de ani, Audi a scris o poveste de succes răsunătoare cu acest concept de motor - şi va continua să facă acest lucru în următorul deceniu.
     
    Misu77, smurff, Sandu George Adrian și alți 2 apreciază asta.
  2. TTs

    TTs pasionat Audi

    Înscris:
    1 Sep 2008
    Locație:
    Piatra Neamt
    Masina:
    Audi TT Quattro 1,8T
    F interesant si instructiv acest articol despre motoarele diesel!BRAVOS!:applaus:
     
  3. deocamdata

    deocamdata Audi Expert

    Înscris:
    15 Dec 2007
    Locație:
    Ro
    Masina:
    ALLROAD: 2009 3.0 TFSI ; 2006 3.0 TDI; RR Autobiography 4,4 SDV8
  4. padurar2009 1st Gear Member

    Înscris:
    2 Ian 2010
    Locație:
    suceava
    Masina:
    Audi A4, 1.9, 2002
    poate totusi vor face inca un pas inainte

    Eu totusi cred ca totusi cei de la audi vor adopta si motoare hybride si electice. Dupa mine astea vor fi viitorul si nu cred ca audi isi permite sa piarda acest start. Eu am incredere in ei.:)
     
  5. the-dude 1st Gear Member

    Înscris:
    26 Aug 2010
    Locație:
    mures
    Masina:
    a4 b5 avant, 1.9 tdi, 1996
    Am avut un Audi 100 avant din '90, prima generație de tdi. Impecabilă mașina, avea aproape 1 milion de km și mergea ca-n prima zi.
    Sunt de părere că prima generație nu poate fi egalizată de aproape nici o alta
     
    Ultima editare de un moderator: 20 Feb 2015
  6. Audi-Quattro

    Audi-Quattro 6th Gear Member

    Înscris:
    17 Aug 2008
    Locație:
    Chisinau
    Masina:
    Audi A6 1.8T 150 CP
    Mai ales dupa filmul ,,I Robot,, se vede ca trebuie sa fie liderul in masini hybride... ;)
     
  7. thinkpad 1st Gear Member

    Înscris:
    27 Aug 2010
    Locație:
    Petrosani
    Masina:
    Audi A8 3.0TDi & A5 Sportback 2.0 TFSi
    Tdi bi-turbo

    Am vazut ca a dat si Vw replica cu un motor biturbo Tdi, din pacate mia slabut ca si concurenta ( 180 cp, 400 nm), dar din pacate e pun soar pe vw transporter. Sper sa se puna si de curand si pe modele mai mici A6/A4..
     
  8. Bejan Stefan 1st Gear Member

    Înscris:
    15 Aug 2014
    Locație:
    Suseni, Jud Mures
    Masina:
    VW Golf IV 1.9 TDI ALH '98
    Cam tarziu am dat de acest post, foarte interesant si foarte impresionanta aceasta evolutie a motoarelor TDI :applaus:
     
  9. Cypher 3rd Gear Member

    Înscris:
    8 Aug 2017
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    Audi A3 8PA 1.4TFSI CAXC 2008
    Titlul nu a imbatranit pe bine :))
     

Distribuie pagina asta