1. Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Mai mult.

Inlocuire rulmenti la puntea spate Audi(80) b4 1.9 tdi 1z

Discuție în 'How-to / Operatiuni de intretinere' creată de otelea, 23 Aug 2010.

  1. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Am inlocuit si eu zilele trecute rulmentii la puntea spate pentru ca incepusera sa cam faca zgomot.
    In consecinta m-am gandit sa fac cateva poze si sa arat ceea ce am facut - ma gandesc ca este de folos si pentru altii.
    Asa ca voi enumera pasii pe care i-am facut sustinut si de fotografiile facute.
     
  2. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    IMG_1686.JPG
    Am solicitat in primul rand ajutorul unui specialist. Cred ca raspunsul a fost destul de clar.
    IMG_1540.JPG
    Pana la urma a acceptat.
    Dar sa trecem la treaba.
    In primul rand am achizitionat rulmentii. Pret - aprox. 78 RON pentru ambele roti.
    IMG_1684.JPG
    1. Asigurarea masini dupa ce a fost ridicata pe cric.
    IMG_1454.JPG
    2.Pregatirea sculelor:
    - cheie combinata de 13 (inelar - fixa);
    - imbus de 8;
    - ciocan 250 gr,;
    - ciocan plastic;
    - cheie inelara cu cot de 24 (lipsa, am folosit o cheia franceza);
    - surubelnita mecanica;
    - spit;
    - patent;
    - o teava scurta de aprox. 300mm si subtire folosita ca prelungitor la chei;
    - yield -deblocant spray pentru suruburi(se pot incerca si alte variante de deblocare cunoscute);
    - un dorn de aluminiu sau cupru (orice material mai putin dur decat otelul, dar destul de dur incat sa-l folosesti pentru a bate in el cu ciocanul)
    IMG_1461.JPG
    3. Se da roata jos.
    IMG_1457.JPG
    Nu va uitati prea lung la suruburile de roti pe care le am. sunt facute special pentru genti. Cele originale erau scurte. Sunt strunjite din suruburi de chiulasa.
     
  3. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Continuam.
    Se demonteaza roata.
    Vezi atașament 50639
    Pulverizati agentul de deblocare pe suruburile de prindere etrierului de suport si pe suruburile de prindere a suportului de etrier pe fuzeta.
    Vezi atașament 50640 Vezi atașament 50641
    Lasati-l sa actioneze cinci minute, dupa care cu cheia de 13 desfaceti suruburile care prind etrierul pe suport.
    Vezi atașament 50642 Vezi atașament 50643
    Se indeparteaza etrierul. Eu l-am suspendat cu un colier de plastic de arc sa nu ma incurce. Nu umblati la aerisitor sau furtunul de alimentare a etrierului.
    Vezi atașament 50644 Vezi atașament 50645 Vezi atașament 50646
    Se demonteaza suportul de etrier, desfacand cu ajutorul unui imbus de 8 cele doua suruburi. Folositi si o teava pe post de prelungitor pentru a marii parghia si a avea forta mai mare. Aveti grija sa introduceti imbusul cum trebuie in locas. Daca nu intra cum trebuie curatati cu o perie de sarma. Puteti sa puneti imbusul in locas si sa-l ciocaniti usor pentru a intra. Daca nu intra cum trebuie exista posibilitatea sa stricati surubul si atunci e bai.
    Vezi atașament 50647 Vezi atașament 50648
    Se indeparteaza suportul de etrier.
    IMG_1484.JPG
    Se indeparteaza discul de frana.
    IMG_1487.JPG IMG_1488.JPG
    Cu ajutorul unei surubelnite si un ciocan se demonteaza capacul de protectie al piulitei.
    IMG_1489.JPG IMG_1490.JPG IMG_1492.JPG
    Se sterge cu o carpa toata vaselina de acolo.
    IMG_1494.JPG
    Cu ajutorul unui spit se scoate boltul sigurantei si apoi cu mana se ia siguranta.
    IMG_1495.JPG IMG_1496.JPG IMG_1499.JPG
    Cu cu o cheie de 24 inelara cu cot se desface piulita. Eu am folosit un patent pentru ca merge destul de usor.
    IMG_1500.JPG IMG_1501.JPG
    Se trage usor de butuc si vor incepe sa cada pe rand: saiba, rulmentul si apoi iese butucul afara.
    IMG_1501.JPG IMG_1502.JPG [/ATTACH][/ATTACH]
    Se curata bine cu o carpa axul butucului si cu o perie de sarma aparatoarea de tabla.
    [/ATTACH]
     
    Ultima editare: 24 Aug 2010
  4. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Se spala butucul si se sterge cu o laveta. Pentru spalat eu am folosit motorina, dar se pot folosi si alti dizolvanti cum ar fi diluant, petrol, benzina. Nu fumati sau nu utilizati focul deschis in zona daca nu vreti sa va parliti.:p
    [/ATTACH]
    Cu ajutorul unei surubelnite se scoate semeringul de pe spatele butucului si rulmentul din spatele acestuia.
    [/ATTACH]
    Se repeta operatiune de spalare pana cand toata vaseliana de pe si din butuc este scoasa iar butucul ramane curat la exterior si interior. Pe exterior se poate insista si cu peria de sarma.
    IMG_1549.JPG
    Se obesrva in interiorul butucului pe o parte si alta cate trei decupaturi. Acestea sunt pentru a putea scoate cmasile exterioare ale rulmentilor uzati.
    IMG_1549 modificata.JPG
    Cu ajutorul unei surubelnite mecanice sau cu o dalta mai mica si uzata si un ciocan, se bate in fiecare decupatura pana cand iese camasa. De preferat sa se puna butucul pe doua bucati de lemn astfel incat in momentul in care camasa rulmentului iese, sa cada jos. Aceasta operatie trebuie facuta pentru ambii rulmenti, acestia avand camasile exterioare intrate fortat.
    [/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
    Se curata din nou butucul.
    IMG_1566.JPG
    Se scoate setul nou din cutie. La cumaparare aveti grija sa primiti chitul complet. Acesta trebuie sa contina:
    - cei doi rulmenti
    - un semering
    - o piulita
    - o siguranta de piulita
    - un bolt de siguranta.
    Unii au spus ca acest chit ar trebui sa mai contina vaselina si capacul protector. Al meu nu avea asa ceva. Dar vaselina se gaseste la magazinele de profil, si atunci cand comanzi rulmentii, solicita si vaselina.
    IMG_1589.JPG
    Se pozitioneaza butucul pe o suparafat plana de preferat dintr-un material nu foarte dur dar stabil (lemn, covor de cauciuc pus pe o placa de beton sau metal)
    IMG_1590.JPG
    Se iau rulmentii din chit si se desfac. De la fiecare rulment se scoate camasa exterioara si se pozitioneaza cu partea usor rotunjita pe butuc. Acestea nu trebuie sa intre cu mana. Fiind doi rulmenti poate va veti face griji ca nu stiti cum au fost pe butuc. Nici o grija, ca nu se pot incurca, acestia avand diametre diferite. Dupa ce ati pozitionat camasa be butuc in pozitia corecta(repet, camasa se pune astfel incat rulmentul sa intre in camasa), se incepe ciocanirea acesteia cu un ciocan si cu un dorn de aluminiu sau cupru. Nu-l loviti direct cu ciocanul pentru ca este posibil sa spargeti camasa. Loviti circular nu intr-un singur loc si verificati to timpul sa intre uniform. Daca se inclina foarte putin nu va intra iar daca fortati exista riscul sa spargeti camasa. In service se folosesc prese pentru asa ceva dar...........noi nu avem. Eu personal am folosit camasa veche si apoi un dorn de aluminiu. Aceasta lucrare cere multa rabdare si un pic si de indemanare.
    [/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
     
  5. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Dupa ce ai intrat ambele camasi, se introduce vaselina in butuc, pana se umple.[/ATTACH]
    Se introduce rulmentul nou din spate, apoi se pune semeringul nou si se preseaza cu mana astfel incat sa se aseze in locasul sau.
    [/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
    Se intoarce butucul cu partea exterioara in sus si se introduce celalalt rulment nou.
    IMG_1648.JPG [/ATTACH]
    Astfel tot ansamblul montat se introduce pe axul puntii, se invarte de cateva ori cu mana, se pune saiba, se infileteaza piulita si se strange astfel incat butucul sa se invarta usor cu mana. Strangerea piulitei se face cu cheia de 24 sau (cum am facut eu) cu o chei franceza.
    [/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
    Apoi se pune siguranta pe piulita astfel incat sa se potriveasca pe gaura din ax pentru a putea introduce boltul sigurantei. Dupa ce s-a introdus boltul sigurantei si s-a asigurat, se ia capacul butucului care a fost spalat in prealabil, se pune un pic de vaselina in el si se introduce in butuc astfel incat sa intre pana la buza opritor.
    [/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
     
  6. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Eu l-am ciocanit pe acest capacel cu un ciocan de cauciuc sa fiu sigur ca a intrat.
    IMG_1681.JPG
    Apoi se pune discul de frana pe butuc.
    Se monteaza suportul de etrier.
    Se pun placutele de frana pe suport si se monteaza etrierul.
    Se pune roata si se fac probe cu masina suspendata. Roata ttrebuie sa se invarte usor si din inertie.


    Spor la treaba!!!
     
  7. devils 4th Gear Member

    Înscris:
    29 Apr 2009
    Locație:
    Targu Mures
    Masina:
    Audi A4, 1.9TDI, 2001 AJM
    Nota 10! Foarte detailat...
    O intrebare am.. la mine nu huruie inca rulmentul dar am observat ca am un pic de joc. As putea strange putin piulita de 24 sa mai reduc din jos sau asta se putea face numai la masinile noastre autohtone?
     
  8. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Se poate face si strangerea rulmentului dar, este o solutie de moment. Eu am facut lucrul asta si au inceput sa huruie dupa aprox. 1500km. Jocul il are datorita uzurii, deci e clar ca sunt pe duca. Oricum sunt foarte rezistenti, deci chiar daca huruie mai mergi vreo 200-300 km. La mine un rulment cand l-am dat jos, au cazut bilele din colivie, asa de uzat era si cu toate astea nu s-a gripat.
     
  9. devils 4th Gear Member

    Înscris:
    29 Apr 2009
    Locație:
    Targu Mures
    Masina:
    Audi A4, 1.9TDI, 2001 AJM
    e bine si atat, daca mai tine.. mai punem niste vaselina .. si mai mergem putin.. si asa mai mult drumuri prin oras fac
    merci de info
     
  10. tavi_cc

    tavi_cc 6th Gear Member

    Înscris:
    5 Dec 2009
    Locație:
    Romania
    Masina:
    Honda CRX Del Sol 1.6 VTEC
    o initiativa demna de laudat acest tutorial si daca imi statea in putere il faceam sticky deja:hi:un singur repros am,repros e mult spus,un indemn pt otelea,daca tot ai umblat acolo trebuia sa schimbi si furtunul sistemului de franare caci am vazut ca e bandajat:)mult succes si a fost o initiativa buna,s-a vazut ca si fara unele scule si prese sofisticate s-a putut realiza aceasta operatiune.numai bine:hi:
    l.e:devils,pentru cat costa nu merita sa te risti,poate vreodata iesi din oras si la 130km/h se gripeaza si atunci ai sa regreti ca nu ai dat 100ron cand trebuia.eu unul tin foarte mult la mantenanta franelor si directiei,in principal a pieselelor supuse miscarii si uzurii deci implicit si a rulmentilor.am vazut pana acum cateva cazuri cu rotite si roticele ce zburdau de nebune cu fuzetele retezate,pe jumatate retezate si ramase in ele, pe sosele:)
     
    Ultima editare: 24 Aug 2010
  11. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Multumesc pentru apreciere!
    [un singur repros am,repros e mult spus,un indemn pt otelea,daca tot ai umblat acolo trebuia sa schimbi si furtunul sistemului de franare caci am vazut ca e bandajat:)
    Nu este furtunasul de la etrier bandajat. Iti dai seama ca nici nu ar functiona asa. Este protectia cablului de la frana de mana. Este putin crapat si intra apa si rugineste, fapt ce duce la blocarea acestuia cand trag frana de mana. Am pus un pic de ulei si am bandajat cu banda PVC sa nu mai intre apa.
     
  12. devils 4th Gear Member

    Înscris:
    29 Apr 2009
    Locație:
    Targu Mures
    Masina:
    Audi A4, 1.9TDI, 2001 AJM
    adevarat :) iordache_octavian24
     
  13. tavi_cc

    tavi_cc 6th Gear Member

    Înscris:
    5 Dec 2009
    Locație:
    Romania
    Masina:
    Honda CRX Del Sol 1.6 VTEC
    rectific atunci,recunosc ca nu m-am uitat la toate pozele si la pen-ultima poza din postul #5 furtunasul se confunda cu o spira de arc(silly me).acum m-am uitat mai atent si ai dreptate:rockwoot:keep up the good work
     
    Ultima editare: 25 Aug 2010
  14. fagarasan

    fagarasan Silver Member

    Înscris:
    14 Ian 2009
    Locație:
    tg.mures
    Masina:
    Ford fiesta TDCI 2007
    Bravo omule! Super om,super treaba,super masina!Good job!
     
  15. mhozoc

    mhozoc 5th Gear Member

    Înscris:
    9 Noi 2008
    Locație:
    BUCURESTI
    Masina:
    A4-2.0 ALT-2002;80-2.0 16V;A4 B7 1.8T 2008
    Bravo,foarte corect dar trebuia sa mai insisti la final asupra reglajului sau strangerii in sensul ca se mai poate aseza un pic rulmentul dupa un parcurs de cateva sute de km dupa care se verifica din nou jocul sau se strange de la inceput destul de tare, la simtul mainii cu cheia de 24,ca sa se aseze rulmentii( poate nu a intrat o camasa pana la capat) dupa care se slabeste astfel incat sa se invarta roata usor dar sa nu aiba joc.
     
  16. MariusSS

    MariusSS Gold Member

    Înscris:
    6 Mar 2009
    Locație:
    Brasov
    Masina:
    Audi 80 B3 1,8S PM 1989 ; Audi A4 B5 1.6 ADP 1996 ; Kawasaki VN800 Clasic
    si daca are umpic de joc ce se intampla?
    eu am strans rulemntii pe spate la simt, apoi am dat un sfert de tura inapoi, roata se invarte impecabil, nu avea joc tamburul, dar dupa ce am pus roata pe masina, se simtea umpic de joc. tin sa mentionez ca dupaia i-am strans sa nu mai abe joc dar sa se invarte roata bine, si in cativa kilometrii imi facea capu bostan de cum a inceput sa huruie ( asta la o roata). la cealalta roata i-am schimbat de vreo cateva mii de km, am strans la fel, am dat un sfert de tura inapoi, la fel, umpic de joc si am mers asa, nici acu nu sa distrus, nimic, merge perfect si impecabil. deci eu zic ca nu e nici o problema daca are umpic de joc butucu / tamburul , cu atat mai mult, lasa "spatiu" de rulare rulmentului. ( la mine nu e pe disc, e pe tambur).

    ca sa fie totul complet, ne poti spune te rog ce cod are rulmentul?
     
  17. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    "mhozoc" are dreptate. rulmentul se strange pana la fix apoi se da un sfert de tura inapoi. Rulmentii trebuie sa aiba un joc foarte mic, sesizabil la mana doar atunci cand este pusa roata, masina lasata jos si miscat din lateral de ea. Daca tii mana pe roata vei simtii acel joc. Cu roata suspendata nu trebuie sa-l simti.
    Legat de codul rulmentului pun in attach poza cu eticheta de pe cutie, dar nu este relevant, pentru ca in momentul in care il comanzi, cel care il comanda trebuie sa-l ia din catalog dupa seria sasiului.
    [/ATTACH]
     
  18. mhozoc

    mhozoc 5th Gear Member

    Înscris:
    9 Noi 2008
    Locație:
    BUCURESTI
    Masina:
    A4-2.0 ALT-2002;80-2.0 16V;A4 B7 1.8T 2008
    Ideal ar fi sa nu aiba joc de loc pentru ca din cauza jocului atunci cand dai intr-o groapa loveste bila in camasa si acolo apare o mica neregularitate care se accentueaza in timp.Faza cu un sfert de tura inapoi e ralativa dar asa am mostenit-o toti banuiesc si in cele mai multe cazuri e corecta, cel mai bine la simtul mainii.Eu de obicei ii montez merg o perioada si dupa aceea verific din nou.
    referitor la coduri nu sunt probleme ca din 1976 pana-n 2000 e acelasi tip de rument, difera doar cel exterior la echiparea cu disc sau tambur, la disc e putin mai mare.
     
  19. otelea

    otelea Silver Member

    Înscris:
    4 Apr 2008
    Locație:
    Campulung Moldovenesc
    Masina:
    audi 80 B4 1.9 tdi 90cp 1994; A4 1.9 TDI AVB 2004; A6 allroud 2,5 TDI BCZ 2004
    Strangerea piulitei se face ca la carte cu ajutorul unui micrometru care masoara distanta dintre fata interiora a butucului si varful axului puntii. Dar nu stiu valoarea, si nici acel micrometru nu-l am. Am vazut la o reprezentanta Mercedes asa ceva. Dar acolo s-au folosit prese, si dispozitive speciale si a costat schimbarea rulmentilor la un sprinter cam cat toata masina mea. Eu am facut-o cu 78 RON (aveam vaselina).
    Este posibil sa fie acelasi tip de rulment, dar eu m-am invatat sa ma duc cu certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate in mana, e mai sigur, pentru orice piese pe care o achizitionez.
     
    Ultima editare: 26 Aug 2010
  20. MariusSS

    MariusSS Gold Member

    Înscris:
    6 Mar 2009
    Locație:
    Brasov
    Masina:
    Audi 80 B3 1,8S PM 1989 ; Audi A4 B5 1.6 ADP 1996 ; Kawasaki VN800 Clasic
    aaaa, nu stiu ce sa zic in legatura cu jocul, adevarat zici, ideal ar fi sa nu aibe joc deloc...eu la simt am strans piulita, crede-ma ca nu o strangeam cu scopu sa f*** rulmentul si apoi sa ma muradresc pe maini iar sa il schimb = alti bani, alta distractie, l-am strans la simt, astfel incat roata sa se invarta liber, fara ingreunari, dar nici joc sa nu aibe si in nici 10 km huruia. am schimbat si am strans cum se strange ( maxim si dupaia un sfert de tura inapoi), si am facut ceva km si nici o problema. cealalta roata are umpic de joc de cand am schimbat si acolo rulemntii, si merg asa cu ea de cateva mii de km...nici o problema.:)

    atata timp cat ii schimbam in spatele blocului sau in curte nu avem pretentia sa lucram cu precizie de service si scule profi. deci e tolerat umpic de joc ca nu are nici o problema:)
     

Distribuie pagina asta