1. Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Mai mult.

Proceduri de urmat la remediere/inlocuire/adaugare - pentru instalatia electrica a unui autoturism

Discuție în 'How-to / Operatiuni de intretinere' creată de Catalin_1987, 26 Sep 2011.

  1. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    Si avea probleme cauzate de ce am facut eu? sau altceva?
     
  2. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Nu, am probat doar un concert pe masina respectiva si omul nu avea chei de scos.Repet, eu nu sunt impotriva modului asta de lucru(infasurarea firelor), doar ca prefer sa cositoresc, pentru ca mi-se pare mai safe.
     
  3. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    Revin cu poze.
     
    daddu87 apreciază asta.
  4. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Spune-mi te rog de ce consideri mai ok sa infasori firele astfel decat sa le cositoresti?Din ce vad eu in poze procedeul asta are multe dezavantaje :
    -La orice interventie asupra cablajului(miscare de pe pozitie, tragere...etc) firele se pot desface(termocontractantul ajuta si el, insa nu suficient).
    -In situatia in care cablajul nu este matisat si mai ales nu este trasat prin canalele de cablu firele pot intra destul de usor in contact cu tabla.
    -In situatia in care nu se foloseste termocontractant, ci banda, litele pot strapunge banda si pot ajunge iar in contact cu tabla, sau cu alte fire din cablaj.Acelasi lucru se intampla si cu termo daca nu esti atent cand il treci peste infasurare.
    Este adevarat ca metoda este mai rapida si nu implica aparatura, insa nu imi inspira incredere sub nici o forma.Daca firele erau clipsate asa cum face si fabrica era mai ok, pentru ca inelul metalic prinde destul de bine firele, fiind aproape imposibil sa scoti un fir din inel altfel decat prin rupere.
    Eu am un letcon cu gaz si pot face cositoriri in orice zona si pozitie, iar dupa cositorire prind firele in paralel pe o portiune de 2-3 cm cu un tub termo sau cu "prezervativ" cum vine din fabrica(cam cum arata o clipsare de fabrica).Astfel stresul nu vine direct pe lipitura, ci mai intai pe tubul termo, iar doar daca acesta se rupe, stresul se muta pe lipitura.
    Pana acum singura ipoteza negativa este cea cu topitul cositorului, insa am explicat de ce nu este posibila, iar daca se intampla, problema nu provine de la cositorire, cu din alte cauze.
    Firele cositorite devin rigide in zona respectiva, insa infasurarea nu rezista la interventii asupra cablajului.Ambele modalitati nu se pot efectua pe cablajele ce isi schimba forma din anumite motive(cablajul dintre usa si stalp).Neamtul nu face clipsari in astfel de zone, ci foloseste cablaj intreg din mufa in mufa acolo.
    Alt aspect important este matisarea firelor.Acel matisaj are mai multe roluri :
    1 este ignifug.Camasa de plastic a firelor se topeste si chiar ia foc, pe cand banda textila nu.
    2 protectia cablajului la frecarea de tabla.Camasa de plastic la firelor in timp devine rigida(mai ales la cabluri auto, ce sunt mai rigide decat unele normale) si se crapa in zonele unde cablajul se misca sau se freaca de muchii de tabla.
    3 tine firele lipite, astfel cand se trage de un cablaj, este diminuat riscul de rupere al clipsarilor, infasurarilor, cositoririlor sau conexiunilor de orice fel.
    Ce am observat eu pe diverse masini : nu se matiseaza cablajele decat in zonele aflate la vedere.Nu se matiseaza un singur fir.Nu se foloseste termocontractant ci banda peste infasurari sau cositoriri.Nu se trag firele prin canalele de cablu sau cleme, ci se lasa pe sub mochete, desi canalele de cablu sunt tot acolo.Nu se trag fire prin canalele de cablu, ci pe sub chedere.Nu se folosesc pinii aferenti, ci se sar mufele, facand imposibila demontarea ulterioara a unor subansamble sau cablaje.
    Eu personal nu pot sa lucrez asa la nici o masina, indiferent ca termin lucrarea in jumatate din timp(iar timpul costa bani).Prefer sa refuz o astfel de procedura daca imi cere clientul.Este responsabilitatea mea(macar morala) daca acea masina ia foc din cauza cablajului facut de mine in graba.
    Din pacate am observat ca in 90% din cazuri asa se lucreaza, indiferent ca vorbim de baietii care monteaza alarme, baietii care fac asta pe forumuri sau mai grav, cei ce isi lucreaza la masina personala(vezi diy la noi pe forum sau pe forumurile din afara, unde baietii fac una si strica 10).
    Revin si eu cu poze exemplificative pentru modul meu de a cositorii si izola firele
     
    Ultima editare: 8 Oct 2011
  5. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    NU cositoresc din urmatoarele motive:
    1. am vazut multe fire rupte de langa lipitura
    2. asa scrie in ELSA, si ala e facut de ingineri, nu de orisicine.
    3. Nu a cedat niciodata nici-o infasurare
    4 in zonele unde e posibilitatea de infiltrare apa, folosesc varnish termo cu adeziv in el.
     
  6. Teko

    Teko Gold Member

    Înscris:
    27 Iun 2008
    Locație:
    Constanța
    Masina:
    VW Passat 3C5 2.0 tdi (BMP) 2007 + VW Golf 7 1.6
    caburi electrice auto

    Al Bundy
    Cu parere de rau, am zis ca nu mai particip la discutie dar, nu stiu ce pregatire tehnica si cat de pasionat esti de domeniul despre care se discuta, sau la cine a-i vazut ca lucreaza asa, esti ..... departe de adevar. Nu am auzit pana acum de cablu electric auto, cositorit adevarat, care sa cedeze langa lipitura materialul !!! De tabla sudata la autogen sau electric am auzit si vazut, dar de cablu din cupru, lipit prin cositorire si care sa cedeze langa lipitura materialul lipit, nu. :)

    P.S. Dupa noile reguli gramaticale, parca ''nici-o'' se scrie ''nicio''!
     
    Ultima editare: 8 Oct 2011
  7. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Teko orice parere este buna, mai ales cand vine de la un om cu experienta in spate.
    Bundy elsa nu cred ca se refera la infasurarile de natura celor din pozele tale, ci la clipsari, asa cum vin ele din fabrica.Eu am un prieten ce lucreaza la fabrica care produce cablajele pentru Audi, Bmw si mai nou Ford si Fiat.Audi foloseste clipsarile, pe cand Ford foloseste cositoririle.In ambele situatii la proiectarea cablajelor tot ingineri lucreaza si chiar daca diferenta intre marci este mare, siguranta este tot pe primul loc pentru ambii.Mb tot cositoriri folosea la modelele mai vechi(nu stiu la cele noi), iar intre Mb si Audi nu este diferenta asa mare.
    Astept cu interes parerile altor pasionati.
     
  8. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    MAi intereseaza-te !!!!!


    sau la cine a-i vazut ca lucreaza asa, parca se scrie sau la cine ai vazut ca lucreaza asa, NU?


    Observe the latest notes in the respective workshop manual when carrying out repairs.
    t Observe country-specific regulations.
    t Always disconnect the battery earth strap before working on the electrical system. Disconnecting the battery earth strap (open circuit) provides a safe working environment for repairs to the electrical system. The battery positive wire need only be disconnected for removal of the battery.
    t Before starting a repair, it is important to identify and rectify the cause of damage (e.g. sharp edges on body panels, defective electrical components, corrosion, etc.).
    t For additional information, e.g. removal and installation of individual components, please refer to the relevant workshop manual.

    t Soldering is not permitted for repairs to vehicle wiring.

    Si daca voi va credeti mai pregatiti decat cei care au conceput manualul de reparatii, faceti cum credeti.
     
    Ultima editare de un moderator: 9 Oct 2011
  9. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    Sa va mai aduc aminte de lipiturile reci de pe placa broastelor de inchidere a usilor sau de celebrul rekleu 109 la care se crapa/fisureaza lipiturile executate de fabrica?
     
  10. boresque

    boresque Gold Member

    Înscris:
    3 Sep 2008
    Locație:
    E60
    Masina:
    A6 4B-C5, sedan model 2000, 2.5TDi AKN 110Kw(150hp), c.v. M6-DQS

    Observ ca unul dintre cele mai utile si interesante topicuri tehnice de pe forum tinde sa devina constructiv si din punct de vedere gramatical. :)
    Sper sa nu-si piarda totusi continutul tehnic pe parcurs.

    Ca sa fiu si tehnic, nu doar grămătic, va spun ca am verificat si eu cu vreo 2 ani in urma pe Elsa, la sectiunea de lucru asupra cablajelor, si chiar asa spune, ca nu se cositoresc imbinarile.
    Ulterior, cand m-am apucat de lucru la electrica, fiind maniac al lucrului facut ca la carte, am facut cateva imbinari "ca in carte", dupa care am tras de ele sa le verific rezistenta. Cateva dintre imbinari au iesit din termocontractor si m-am hotarat sa le fac pe toate celelalte "ca la carte" + un bob de cositor.
    Electricianul la care m-am dus pentru retrofituri m-a invatat ca exista doua feluri de cositor pe care-l poti folosi la instalatia electrica a masinii:
    -cel prost, poros, care se incinge foarte tare ca sa-l poti manevra pe lipitura
    -cel bun, perlat, care nu se incalzeste prea mult ca sa-l topesti si devine extrem de fluid, intrand bine printre litele cablajului, fara sa-i "coaca" firele sau izolatia de plastic. Cu acest tip de cositor poti practic sa tii firul in mana in timp ce-l cositoresti fara sa te arda.
    In concluzie, am toate retrofiturile facute prin imbinarea lui Al Bundy si asigurate cu un bob de cositor perlat dupa metoda lui Catalin 1987.
    Pana acum n-a cedat nimic, chiar daca unele imbinari sunt in zone destul de mobile (ex.: imbinarile cablajelor catre motorasele de la coloana de directie).

    P.S.: Ar fi pacat ca, in loc sa va contraziceti cu poze si citate tehnice, sa va bateti cu frisca gramaticala precum in "Stan si Bran". Oricum, este de admirat totusi ca, pe langa electrica, va preocupa deopotriva si gramatica :friends:

    :hi:
     
    Ultima editare: 9 Oct 2011
  11. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    @Bundy&Teko- si eu recomand sa lasam gramatica si sa vorbim despre subiect.
    @Bundy-din cate vad Elsa nu zice nimic de infasurari!Poate n-am fost eu atent.
    Eu propun sa tratam problema argumentand pro si contra solutiei propuse.Pe langa cele 2 solutii mai sunt si altele, spre exemplu asta : conector.jpg
    Astept parerile voastre pro sau contra, insa cu argumente.
     
  12. Al Bundy

    Al Bundy Gold Member

    Înscris:
    11 Ian 2010
    Locație:
    București
    Masina:
    Skoda Octavia II FL, 2009, 2.0 TDI AG
    Elsa spune clar ca nu se cositoresc si ca se fac imbinari mecanice si cu termocontractibil peste. Alea din ultima poza sunt cea mai proasta solutie.
     
    Ultima editare de un moderator: 10 Oct 2011
  13. Catalin_1987

    Catalin_1987 Moderator&Quattro Driver Staff Member

    Înscris:
    27 Mar 2008
    Locație:
    Bucuresti
    Masina:
    A4,1.9 TDI AVF,2003
    Am rugat sa aduceti argumente!
    Nici eu nu sunt incantat de clipsurile din poza postata,insa sunt o varianta.Se gasesc produse de diversi, inclusiv de 3M.Sunt disponibile pentru diverse grosimi de fire si daca este aleasa bine grosimea firului, se clipseaza ok.importanta este calitatea placutei de metal care sectioneaza camasa firului si face contact cu litele, dar si a carcasei pentru a asigura o izolare buna si o fixare buna a firelor(carcasa prinde camasa firelor si astfel riscul de smulgere este mai mic).Dezavantaje sunt mai multe, de dimensiunile relativ mari ale clipsului,pana la etanseizarea insuficienta.
     
  14. Teko

    Teko Gold Member

    Înscris:
    27 Iun 2008
    Locație:
    Constanța
    Masina:
    VW Passat 3C5 2.0 tdi (BMP) 2007 + VW Golf 7 1.6
    Imbinare la rece sau cald ?!

    O imbinare perfecta este aceea la care rezistenta electrica este cat mai mica, ideal zero. Doar imbinarea la cald, in cazul nostru cositorirea unui cablu din cupru sau aliaj, poate face acest lucru.
    Imbinarea la rece este o optiune satisfacatoare deoarece reduce costurile de productie, randamentul. Daca luam in considerare norma de viata a unui autoturism, respectiv cat garanteaza fabricantul ca lucreaza in parametrii proiectati (de la 24 la 60 luni), se justifica imbinarea la rece.
     
    smurff apreciază asta.

Distribuie pagina asta